برجام نقض شده /آقای روحانی پاسخ شما چیست؟!

روحانی در دیدار آمانو برجام را توافقی بزرگ و تجربه‌ای مثبت دانست که در سایه تلاش‌های طرفین مذاکره‌کننده حاصل شده است و افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به صراحت اعلام کردند و نیز براساس اخلاق و معیارهای دینی و فرهنگی، ما به تعهدات خود پایبند بوده و آغازگر نقض آن تعهدات نخواهیم بود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود در برجام پایبند باشند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اقدامات اخیر آمریکا به ویژه تمدید قانون «آیسا»، مغایر با برجام است. مسیری که آمریکا در قبال ایران در پیش گرفته، موجب کاهش اعتماد جهانی نسبت به دولت آمریکا خواهد شد.

این سخنان درحالی است که رهبر معظم انقلاب، هر دو وجه ماجرا را تبیین کرده و شرط وفاداری به برجام، را عدم نقض آن از سوی طرف مقابل دانسته بودند؛ اما اکنون که برجام صراحتاً- به تصریح آقایان روحانی، ظریف و صالحی و...- مورد نقض از طرف آمریکا قرار گرفته، گفتن این سخن که «ما شروع کننده نقض برجام نخواهیم بود»، نوعی انفعال در قبال نقض انجام گرفته است. در حقیقت این سخن زمانی شنیدنی و معقول بود که طرف مقابل، برجام را نقض نکرده باشد نه اینکه پیاپی بر نقض آن بپردازد.