غیبت 100 نماینده در صحن مجلس/ بی توجهی نمایندگان به سرنوشت پنچ ساله کشور

گروه سیاسی- لایحه برنامه پنچ ساله ششم توسعه کشور از صبح روز یکشنبه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و تا کنون نمایندگان در پنج جلسه رسمی به بررسی این لایحه پرداختند. روز یکشنبه در 2 شیفت کاری صبح و عصر و دیروز هم سه نوبت کاری صبح، عصر و شب.

 

به گزارش افکارنیوز،نگاهی به تعداد نمایندگان حاضر در این جلسه نشان می دهد که نمایندگان مجلس در هنگام بررسی به این لایحه که در واقع سرنوشت پنچ ساله کشور در آن رقم می خورد، بی توجه هستند. این بی توجهی را هم می توان با غیبت و عدم حضور در صحن مجلس دید و هم با عدم مشارکت در رای گیری.

 

اولین جلسه مجلس برای بررسی لایحه در حالی آغاز شد که 57 نماینده از 286 نماینده مجلس غایب بودند.

در دومین جلسه بررسی این لایحه هم 68 نماینده غایب بودند.

سومین جلسه مجلس که همزمان با دومین روز بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بود، با غیبت 86 نماینده توام شد.

چهارمین جلسه علنی بررسی لایحه برنامه ششم توسعه در حالی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد که 148 نماینده در صحن حضور داشته و 138 نماینده غایب بودند.

شب گذشته و در پنجمین جلسه بررسی این لایحه نیز 132 نماینده غایب بودند.

جالب اینجاست که همه این جلسات با ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس آغاز شد.

در مجموع در پنج جلسه شاهد غیبت آماری 481 نفر در صحن مجلس بودیم. یعنی بطور متوسط در هر جلسه حدود 100 نماینده.

غیر این غیبت نمایندگان، حضور برخی از نمایندگان در صحن مجلس هم چندان فرقی با عدم حضور همکارانشان ندارد.

چرا که بسیاری از نمایندگان در صحن به محتوای مذاکرات بی توجه هستند و در رای گیری شرکت نمی کنند. این عده یا مشغول گفتگو با یکدیگرند، یا در حال صحبت با تلفن همراه هستند، یا در راهروهای مجلس در حال مصاحبه با رسانه ها.

بعنوان مثال در هنگام رای گیری برای کلیات این لایحه گرچه 38 نماینده غایب بوده و 248 نماینده حاضر بودند اما 10 نماینده اصلا در رای گیری شرکت نکردند.

کلیات این لایحه با 154 رأی موافق، 76 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع به تصویب رسید.

در هنگام بررسی پیشنهادات نمایندگان برای برخی از بندهای این لایحه مشارکت نمایندگان به کمترین حد خود می رسد و حدود 100 نماینده اصلا در راگیری حضور ندارند.

البته تنها نمایندگان نیستند که به آنچه در صحن مجلس می گذرد، بی توجه هستند بلکه مسئولین دولتی هم در دفاع از این لایحه در صحن مجلس فعال نیستند.

بطوری که علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه صبح دیروز مجلس را بر عهده داشت، در همین راستا کنایه ای به بی تحرکی دولتی ها زد و وقتی از مسئولین دولت که در جلسه مجلس حضور داشتند، سوال کرد که آیا نظری در خصوص پیشنهاد یک نماینده درباره بندی از لایحه دارند یا خیر؟ که مسئولین دولت اعلام کردند، نظری ندارند.

در این حین مطهری پشت تریبون مجلس اعلام کرد: کلا ما دولت بی نظری داریم.

این کنایه مطهری به بی حالی و کم تحرکی مسئولین دولت در صحن مجلس در بررسی لایحه برنامه ششم بر می گردد.


علیرضا تهرانی