پشت پرده تعویق استیضاح آخوندی چه بود؟!

گروه سیاسی- در پی تصادف قطار سمنان- مشهد با قطار تبریز-مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان، 49 هم وطن در آتش سوختند و بیش از 50 نفر دیگر مجروح و راهی بیمارستان شدند.

به گزارش افکارنیوز، این تصادف صبح روز جمعه پنجم آذر رخ داد. روزهایی که مجلس شورای اسلامی تعطیل بود و جلسه نداشت. اما نمایندگان از همان روز از استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خبر داده بودند.

اولین جلسه علنی مجلس بعد از این تصادف، روز یکشنبه 14 آذر بود. در همان جلسه طرح استیضاح وزیر با 84 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شد.

هیئت رئیسه مجلس این طرح را برای بررسی به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داد. این کمیسیون طبق آئین نامه داخلی باید نشستی میان وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح برگزار کند.

در این نشست نمایندگان متقاضی استیضاح سوالات خود را از وزیر طرح کرده و وزیر پاسخ می دهد. بعد از جلسه چنانچه 10 نماینده بر انجام استیضاح اصرار داشته باشند، کمیسیون باید گزارش خود مبنی بر انجام استیضاح را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کند.

قبل از برگزاری این نشت و وزیر قبلا از آنکه در کمیسیون عمران مجلس حاضر شود، برخی از نمایندگان را به دفتر خود دعوت کرد و جلسه خصوصی با آنها گذاشت.

در همین راستا، یک روز بعد از تحویل استیضاح آخوندی به هیئت رئیسه، برخی از مسئولین وزارت راه و شهرسازی در تماس با برخی نمایندگان اعلام کردند که وزیر روز دوشنبه 15 آذر از ساعت 9 صبح تا 17 در محل وزارتخانه حضور دارد و نمایندگان می توانند با وزیر دیدار داشته باشند.

دیداری که وقتی انجام شد از آب و تاب ماجرای استیضاح کاسته شد و دیگر نمایندگان و حتی کمیسیون عمران مجلس مثل گذشته به دنبال استیضاح این وزیر نیستند.

در ماجرای استیضاح این وزیر علاوه بر دیدار خصوصی وزیر با نمایندگان در دفترش، بهانه دیگری هم وجود دارد. بهانه ای که به بررسی لایحه برنامه ششم در صحن مجلس بر می گردد.

برنامه ششم توسعه از روز یکشنبه 28 آذر در دستور صحن مجلس قرار گرفته است. طبق آئین نامه وقتی لایحه توسعه و لایحه بودجه سالانه در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد، تا اتمام بررسی آنها در صحن مجلس، هیچ طرح یا لایحه ای دیگری در دستور قرار نمی گیرد. این بدان معنی است که برنامه ششم سپر بلای جان آخوندی و ممری برای استیضاح آخوندی شده است.

جالب اینجاست که فاصله تحویل استیضاح به هیئت رئیسه و بررسی لایحه برنامه توسعه در صحن مجلس، 14 روز است اما در این 14 روز هیچ اقدامی برای مطرح شدن استیضاح در مجلس نشد.حداقل کمیسیون عمران مجلس می توانست تا نشست مشترک بین وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح را برگزار و گزارش خود را به هیئت رئیسه مجلس ارائه کند که اقدامی نشد.

از طرف دیگر نمایندگان بعد از بررسی برنامه ششم توسعه به مدت یک هفته برای سرکشی به حوزه های انتخابیه خواهند رفت و بعد از آن هم مشغول بررسی لایحه بودجه سال آینده خواهند شد.

برنامه ششم توسعه، سرکشی به حوزه انتخابیه و لایحه بودجه سال آینده، بهانه هایی شد تا وزیر راه و شهرسازی در مجلس استیضاح نشود. وزیر که در زیر مجموعه آن به دلیل سهل انگار و بی کفایتی برخی مسئولین و نقض فنی سیستم هوشمند، جان 49 نفر گرفته شد و بیش از 50 نفر هم مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

درحالی که برخی نمایندگان بر استیضاح وزیر در صحن مجلس تاکید دارند اما خبرنگار افکار نیوز شنیده که پشت پرده خبرهایی است که موافقان وزیر در مجلس، مانع این استیضاح می شوند.

 بر اساس شنیده های خبرنگار افکار نیوز، نماینده های موافق وزیر تصمیم دارند تا این استیضاح را به بهانه بررسی لایحه برنامه توسعه و بودجه در صحن مجلس مشمول مرور زمان کرده و از انجام آن جلوگیری کنند.


علیرضا تهرانی