حواشی داغ مجلس/باز هم فریاد آقای پرفسور!

مجلس در قالب هشتمین جلسه، امروز بررسی لایحه برنامه ششم را در دستور کار خود داشت.

از زمان به صدا درآوردن زنگ جلسه علنی امروز  مجلس به دست لاریجانی، سیل پیشنهادات به سمت لایحه برنامه ششم روانه شد، از لاهوتی گرفته تا قاضی‌پور همه در تکاپوی بررسی لایحه و پیشنهادات، یکی پس از دیگری بودند.

 

اما حواشی از جایی داغ شد که تریبون مصطفی کواکبیان که یک بار از سوی لاریجانی آقای پرفسور مورد خطاب قرار گرفته بود، باز شد.
فریاد

 

نطق ولوم بالا ...

 

کواکبیان که در جریان بررسی لایحه برنامه ششم قصد مخالفت با ماده 10 این لایحه را داشت در ادامه اظهارات خود آرام آرام ولوم صدایش بلند شد، تا جایی دیگر برای بیان حرف‌های خود فریاد می‌زد و صدایش به قدری در ادامه بلند شد که اگر در آن لحظه تریبونش خاموش می‌شد صدایش به راحتی در صحن مجلس می‌پیچید.

 

وقتی سید کاظم گوشش را می بندد !

 

اما ولوم صدای کواکبیان موضوع یک روزه و دو روزه نبوده و حکایتی داشت که سید کاظم آن هم از نوع دلخوشش به خوبی آن را درک می‌کرد.

 

وی که در همسایگی کواکبیان مستقر است و صندلیش‌ در کنار این نماینده قرار دارد در ادامه نطق کواکبیان که با فریادهای مکرر ادامه داشت از روی صندلی خود برخاست و در اعتراض به این مسئله ک به سبک رزمندگانی که خمپاره در کنارش منفجر شده، دو دست خود را در دو گوش خود فرو کرد.

سید کاظم همین جور دست در گوش به این ور و آن ور نگاه می‌کرد و انگار به دنبال کمک بود و البته وی لبخند هم به لب داشت و در برخی موارد به کواکبیان که برایش حکم خمپاره را داشت نظر کوتاهی می انداخت.

 

همسایه پردردسر ...

 

با این حال کواکبیان اصلا متوجه همسایه کنار دستی‌‌اش نبود و هر لحظه خرج خمپاره صدایش بیشتر و بیشتر می‌شد تا اینکه آتش‌بس شد و تذکر به پایان رسید، حالا سید کاظم به مانند رزمندگانی که خطر را دفع کرده به آرامی دست از گوشش برداشت تا اینکه حاج مصطفی فهمید سید کاظم از صدای بلندش ناراحت شده و دست در گوشش کرده بود.

 

سید کاظم یک نگاه به کواکبیان می کرد و یک نگاه به سایر نمایندگان می‌انداخت، حالا وی بود که چون خمپاره عمل می‌کرد و فریاد می‌زد که: "بابا صدایش خیلی بلند است! گوشم کر شد" وی که دو دست خود را به علامت اعتراض این ور و آن رو می‌کرد به سایر نمایندگان می‌گفت بیایید به داد من برسید تا اینکه کواکبیان سر شوخی را با وی باز کرد و  به مزاح با دست ضربه‌ای آرام به پهلویش زد و می‌خواست از این طریق مسئله را حل کند.

 

 اینجوری با مجلس صحبت نکن ! 

 

اما این پایان حواشی صحن علنی امروز نبود، محمدرضا پورابراهیمی در حالی که هنوز گفت و گو بین کواکبیان و سید کاظم دلخوش در جریان بود، زنگ تذکر را به صدا در آورد و به نماینده دولت گفت: این جوری با مجلس صحبت نکن ...!

 

وی که اظهارات دژپسند نماینده دولت در جریان بررسی ماده‌ای از برنامه ششم توسعه را مناسب نمی‌دید و به نوعی آن را بی‌احترامی به مجلس تلقی می‌کرد؛ در ادامه طی تذکرش به وی گفت:آقای دژپسند نماینده دولت مطالبی گفت که خلاف واقع است و به نحوی گفت که توضیحات ما بر اساس اطلاعات کامل نیست. روز گذشته هم رئیس سازمان برنامه نکاتی گفت که قابل قبول نبود و از رئیس مجلس خواستیم جلوی این نوع صحبت را درباره مجلس بگیرد.

 

پور ابراهیمی ادامه داد: بر اساس مصوبات مجلس در سال 90،‌ قانون سلامت اداری و مقابله با فساد با پنج سال تأخیر از سوی سازمان مدیریت اجرا شده آن وقت شما می‌گویید اجرا شده؟ اجرا نشده است. چرا اینگونه در صحن علنی سخن می‌گویید؟ مصوب سال 90 با پنج سال تأخیر اجرا شده حالا می‌خواهید صحبت‌های ما را اصلاح کنید؟ برخی آیین‌نامه‌های قانون بهبود محیط کسب و کار که سال 90 مصوب شده در سال 95 هنوز عملیاتی نشده بعد می‌گوییم اجرا کرده‌ایم.

 

وی افزود: اگر نمایندگان مطلبی نمی‌گویند دولت نباید به خود اجازه دهد اینگونه با مجلس سخن بگوید؛ آقای دژپسند اطلاعاتتان را درست کنید و اینجوری با مجلس صحبت نکنید...!

 

اما رفته رفته از حواشی صحن علنی امروز در نوبت صبح کاسته تا اینکه نمایندگان پس از دو ساعت تنفس مجددا  برای بررسی لایحه برنامه ششم به صحن باز گردند.