سردار سلیمانی ترامپ را به چالش می کشد

در آخرین مورد، پایگاه آمریکایی "هافینگتون پست" (Huffington Post) با انتشار گزارشی تحت عنوان "تصاویر ژنرال ایرانی که در مرگ آمریکایی ها نقش داشته، برنامه ترامپ برای سوریه را با مشکل مواجه می کند" به این موضوع پرداخته است.

 

در این گزارش می خوانیم:

«تصاویر تازه منتشر شده از حلب، موجب ایجاد شک و تردید در برنامه ترامپ برای سوریه است. این عکس ها، چهره ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را به تصویر کشده است. سلیمانی با حمایت از شبه نظامیان عراقی و کمک به تروریست های القاعده [!] در مرگ چند صد آمریکایی در عراق نقش داشته است.

 

سلیمانی از سال 2014 در میدان های مختلف نبرد در خاورمیانه حضور داشته و با به تصویر کشیدن حضور خود این ایده را تقویت کرده است که ایران -نه آمریکا و متحدانش مانند عربستان سعودی، ترکیه و اردن- مهمترین قدرت در منطقه است. کاربران شبکه های اجتماعی و تحلیلگران نیز با پررنگ کردن این تصاویر و حضور وی در سوریه، آن را نشانه ای از پیروزی سیاست های ایران همزمان با آزادسازی حلب دانسته اند. وزارت خارجه آمریکا نیز چند روز پیش تایید کرد که این تصاویر حقیقی اند.

 

اکنون دولت ترامپ با یک انتخاب سخت روبه رو خواهد بود. ترامپ نشان داده است که به دنبال همکاری با اتحاد حامیان اسد در سوریه است و این به معنای همکاری با ایرانیان نیز هست. اما چهره های برجسته و اشخاصی که در تیم سیاست خارجی ترامپ نقشی تعیین کننده دارند، سال ها ایران را محکوم کرده اند و با اقدامات سپاه قدس ایران که تحت فرماندهی ژنرال سلیمانی قرار دارد، مخالفت کرده اند. ژنرال مایکل فلین که جایگاه مشاور امنیت ملی ترامپ را بر عهده خواهد گرفت، به هیچ وجه رابطه دوستانه ای با این ژنرال ایرانی ندارد و او را مسئول مرگ آمریکایی ها در عراق می داند.

 

اما ضمانتی وجود ندارد که ترامپ از خطری که ایران برای آمریکا ایجاد می کند، واقعا هراس داشته باشد یا به دنبال مهار آن باشد. انتقادهای ترامپ از توافق اوباما با ایران نیز از این جهت بوده که این توافق به اندازه کافی برای آمریکا مفید نیست و یا برای شرکت های آمریکایی فرصتی ایجاد نمی کند؛ این نشان می دهد که اگر توافقی سودآور با ایران در کار باشد، نگرانی های ترامپ نیز کاهش می یابد.

 

ترامپ پیش از این نیز نشان داده است که می تواند با ایران کنار بیاید؛ او در فاصله زمانی سال های 1988 تا 2003 با یک بانک ایرانی تجارت کرده است در حالی که این بانک یک بانک دولتی است؛ دولتی که ترامپ اکنون آن را دشمنی بزرگ می خواند.

 

ترامپ همچنین ولادیمیر پوتین و بشار اسد که متحدان ایران هستند را به عنوان مردانی قدتمند تحسین کرده است و ترامپ عنوان کرده است که رهبر سوریه از اوباما قوی تر و هوشمندتر است.

 

بسیاری تحلیل گران در خاورمیانه  معتقدند که سابقه ژنرال سلیمانی نیز مانع از کمک دولت ترامپ به ایران و اسد نخواهد شد. ماه گذشته یک ژنرال صاحب نفوذ ایرانی، آشکارا اعلام کرد که پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، فرصتی برای تهران در سوریه است. به خاطر روابط ترامپ با پوتین و تمایل او به حل مسائل با معامله و توافق در ایران یک خوشبینی نسبتی به پیروزی او وجود دارد.

 

هنوز روشن نیست که ژنرال مایکل فلین و دیگر منتقدان ایران بتوانند مسیر اتفاقات را تغییر دهند، هر چند به نظر می رسد که در هر حال در دولت جدید برخی اقدامات علیه ایران پیگیری شود. مواردی مانند تحریم های جدید به خاطر برنامه موشکی این کشور، پیگیری برای اجرای جدی و بدون اغماض توافق هسته ای -پس از چندین نقض برجام توسط ایران در سال اول توافق هسته ای- و همچنین حضور نظامی پر رنگ تر آمریکا در خلیج فارس نیزاز این اقدامات احتمالی است.

 

اما برخی تحلیل گران معتقدند که ترامپ در نهایت مبارزه با تروریسم و داعش را نسبت به عقب راندن ایران در اولویت قرار خواهد داد که مستلزم سطحی از هماهنگی با ایران است؛ این به معنای ادامه سفرهای پیروزمندانه ژنرال سلیمانی در منطقه است، موضوعی که برای سناتورهایی مانند لیندزی گراهام، تد کروز و تام کاتن بسیار سخت خواهد بود. تیم ترامپ و همچنین ژنرال مایکل فلین تا کنون از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده اند.»