نشریه اسرائیلی:ناوگان زیردریایی برای مقابله با ایران ضروری است!

نشریه صهیونیستی «اسرائیل حییوم» در یادداشتی به قلم «شائول شی»، معاون سابق شورای امنیت اسرائیل و تحلیگر ارشد مرکز هرزیلیا پیرامون خرید زیردریایی‌های کلاس «دلفین» ساخت آلمان از سوی تل آویو و جنجال‌های متعاقب آن به دلیل سهامدار بودن ایران در شرکت آلمانی سازنده این جنگ افزار و نیز اشاره به خرید زیردریایی مدل «دلفین 209/1400 » از سوی مصر، با پرداختن به مباحث امنیتی، نظامی مورد لزوم برای برخوردار بودن از یک ناوگان زیردریایی نوشت: ناوگان زیردریایی بخشی راهبردی قابلیت نظامی لحاظ می‌شود و ابزار واکنشی برابر قابلیت‌های نظامی دیگران چون اسرائیل، ترکیه و ایران است و البته اسرائیل، ترکیه و مصر بین شصت و سه خریدار زیردریایی از شرکت آلمانی «TKMS» قرار دارند.

نویسنده در ادامه با اشاره به دلایل حضور ناوگان زیر دریایی در بدنه ارتش این رژیم می‌نویسد: مشخصه‌های راهبردی جفرافیایی- سیاسی اسرائیل که وجود راه‌های دریایی به سوی ذخایر گازی (میدان گازی تمار و لیفیاثان ) بوده و البته فاقد عمق راهبردی است، نیازمند سرمایه‌گذاری بر توان دریایی  جهت حفظ منافع ضروری اسرائیل است .

بر این اساس، تقویت قابلیت‌هایی از قبیل برخورداری از زیردریایی، پروژه‌ای بلندمدت قریب به یک دهه می‌باشد که بین تصمیم‌گیری و تحقق توانایی قرار گرفته است. پس، چنین تصمیم‌هایی نیازمند ارزیابی‌های راهبردی از موارد و رخدادهای پیش رو است.

نویسنده این یادداشت سپس عنوان می‌کند: بدون نیاز به پرداختن به ابعاد مختلف خرید این زیردریایی‌ها از آلمان، به نظر می‌رسد با توجه به مواجهه با بی‌ثباتی و هرج و مرج واقعی که خاورمیانه را شکل داده و نیز با توجه به تهدیدهای راهبردی در حال گسترش از جانب ایران، ضرورت دارد تل آویو قابلیت‌های نظامی جهت دفاع از امنیت خود را افزون‌تر کند.

در خاتمه این یادداشت آمده است: با توجه به بازنگری توافق اتمی ایران در دولت جدید آمریکا و حضور زیردریایی‌های ایران در آب‌های سوریه و عراق، شاید واقعیتی جدید ایجاد شود که بر اساس آن انتظار می‌رود اسرائیل با محور ایرانی بیشتر تقویت شده و تهاجمی‌تر مقابله کند.