موضع پوتین در مورد توافق با ایران و عربستان

 روسیه در قالب توافق سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیراوپکی برای کاهش روزانه 300 هزار بشکه در نیمه نخست سال آینده متعهد شده است.

 

پایگاه خبری کاخ کرملین روز شنبه به نقل از سخنان پوتین در نشست خبری سالانه وی که عصر دیروز برگزار شد، نوشت: بدون شک با تلاش و حسن نیت روسیه برای همکاری با اوپک چنین نتیجه ای به دست آمد.

 

وی گفت: همکاری با اوپک را ادامه می دهیم. هرچند روسیه عضو این سازمان نیست، ولی به تعهدها پایبندیم و در عین حال آزادانه اقدام می کنیم. 

 

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: همکاری های مسکو با اوپک تا دستیابی به اهداف پیش بینی شده ادامه می یابد و در زمان حاضر نیز نتیجه های ملموسی به دست آمده است.

 

پوتین همچنین همکاری روسیه و اوپک را برای کشورهای عضو این سازمان و تولیدکنندگان غیراوپکی سودمند خواند.

 

اعضای اوپک پذیرفته اند به مدت شش ماه از اول سال 2017 روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از سطح تولید را بکاهند و به 32 میلیون و 500 هزار بشکه برسانند که منوط به همکاری کشورهای غیراوپکی و کاستن روزانه 600 هزار بشکه نفت از تولیدشان است.

 

براساس آمارهای موجود، روسیه ماه اکتبر با افزایش فعالیت و تولید روزانه 11 میلیون و 200 هزار بشکه نفت، در جایگاه بزرگ ترین تولید کننده جهان و بالاتر از عربستان و آمریکا قرار گرفت.