واکنش معاون ظریف به انتشار فایل صوتی جنجالی

حسن قشقاوی معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در خصوص موضع وزارت خارجه در خصوص اتفاقات اخیر، تاکید کرد: موضع وزارت خارجه همیشه همان چیزی است که سخنگوی وزارت خارجه بیان می کند و سخنگو دو بار درباره این موضوع صحبت کرده است.

وی افزود: اینکه هر موقع و هر موضوعی سبب شود که ظریف در مجلس حضور پیدا کند با توجه به تعاملی که دولت با قوه مقننه دارد امکانپذیر خواهد بود.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه تصریح کرد: می دانید که 80 درصد نمایندگان مجلس از حامیان سیاست خارجی موجود هستند از این رو بدون شک هرگاه نمایندگان درخواستی را درباره حضور ظریف در مجلس داشته باشند ما انجام خواهیم داد.

قشقاوی با بیان اینکه ما بدون شک به موافقان و مخالفان احترام می گذاریم تاکید کرد: هر بار از ما درباره هر موضوعی برای حضور در مجلس دعوت کنند بدون شک در جلسات حضور پیدا خواهیم کرد.

وی درباره جلسه دیشب نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی با ظریف به منظور دلجویی از وی افزود: اجازه بدهید که کمیسیون درباره این موضوع توضیح دهد.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه می خواهد از کریمی قدوسی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کند اظهار کرد: بنده درباره کارهای مجلس صحبت نمی کنم و توضیحی ندارم چون خود دوستان در کمیسیون امنیت ملی در این باره توضیح می دهند وهر کاری می خواهند انجام بدهند باید خودشان اطلاع رسانی کنند.

قشقاوی تاکید کرد: ما به دنبال تعامل مثبت با مجلس و کمیسیون امنیت ملی هستیم و معتقدیم این مسبر باید ادامه پیدا کند.

وی تصریح کرد: درباره اظهارات کریمی قدوسی فراتر از صحبتی که سخنگو اظهار داشت حرفی ندارم.

وی درباره شکایت به وزارت خارجه از کریمی قدوسی گفت: بنده چنین چیزی را تا به این لحظه نشنیده ام و تا الان نیز چنین تصمیمی گرفته نشده و اگر تصمیمی درباره این موضوع در آینده اتخاذ شود خبر ندارم.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه افزود: موضوع اخیر موضوع بسیار ساده ای است و نیازی به پردازش ندارد و تنها پاسخ به یک سوال است که البته به کریمی قدوسی به تنهایی ارتباط پیدا نمی کند و سوال این است که از لحاظ قواعد حفاظت و اسناد و گفتار گوینده طبقه بندی را تعیین می کند نه شنونده.

قشقاوی در ادامه تاکید کرد: وزارت اطلاعات ،‌سپاه و نیروهای نظامی می توانند به راحتی درباره موضوع پیش آمده صحبت کنند و بگویند که در قواعد حفاظتی گوینده مهم است یا شنونده تا باعث حل ماجرا شوند.

وی افزود : گوینده از لحاظ قواعد حفاظتی مهم است نه شنونده لذا وقتی شنونده موضوعی را مطرح می کند به این معنا است که وی به الفبای مسائل حفاظتی آشنا نیست و اگر به کل این سوالات جواب دهد کل این ماجرا حل می شود و نیازی به نوار گذاشتن در مجلس نیست.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه تصریح کرد: در متنی از سوی ظریف دیروز منتشر شد به خوبی نشان داده شد که مطلبی که از اول با حاشیه های ژورنالیستی منتشر شده است با واقعیت مغایرت دارد و متن دیروز نیز البته گزینشی بود ولی ثابت شد که این متن، متنی نبوده است که روزهای اول منتشر شده بود.

قشقاوی اظهار کرد: نکته دیگر این است که کریمی قدوسی می گوید شنونده میزان طبقه بندی اسناد را مشخص می کند که این خلاف همه قواعد حفاظتی سراسر جهان و قانون ما است و اگر کسی تردید دارد می تواند بپرسد.

وی تاکید کرد: ما باید به ارزشهای الهی خود توجه کنیم لذا در جمهوری اسلامی ایران نباید اسرار را افشا کنیم و ما باید کاری کنیم که اسناد نظام حفظ شود.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه اظهار کرد: به طور مثال در جریان مذاکرات در هتل سازمان ملل در نیویورک در راهرو متنی زده شده است که راهرو امن نیست یعنی نباید اسرار طبقه بندی را در آنجا مطرح کرد.

قشقاوی خاطر نشان کرد: اینکه گفته می شود ما با مردم مطلب محرمانه ای نداریم درست است و حرف مقام معظم رهبری است ولی وقتی ما مطلبی را مطرح می کنیم که طبقه بندی طرف خارجی متوجه می شود به همین دلیل به عنوان مثال در سالن سازمان ملل در نیویورک زده می شود که این سالن امن نیست پس روشن است که نیازی به تحلیل این ماجرا به صورت کلی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه حفظ اسرار نظام از واجبات است گفت: نمایندگان به ما می گویند شماها به وزرا بگویید اخبار روزنامه ای نگویند و از این به بعد اخبار را به صورت غیر رسانه ای اطلاع رسانی کنند ولی اگر مطالب غیر رسانه ای فردا رسانه ای شود چه ارزشی دارد و ما چرا باید مطالب غیر رسانه ای بگوییم.

معاون پارلمانی و کنسولی وزیر امور خارجه تاکید کرد: معلوم است افشای اسرار نظام خلاف است از این رو موافقت و مخالفت با برجام نباید سبب تضعیف عقل ،‌دین و اخلاق ما باشد عقل ما باید سر جای خود باشد برجام موافق و مخالف دارد.