ادعای روزنامه اسرائیلی درباره پولی که آمریکا به ایران داد

پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی مدعی شد ایران از سال 2013 روند دریافت پول از آمریکا را آغاز کرد؛ بطوریکه واشنگتن در حالیکه هنوز توافق هسته‌ای نهایی نشده بود، 1.4 میلیارد دلار از دارایی‌های نقدی ایران را آزاد کرد.

 

جروزالم پست در ادامه مدعی شد: از سال 2013 تا پس از اجرایی شدن برجام بالغ بر 10 میلیارد دلار به شکل پول نقد یا ذخایر طلا در اختیار ایران قرار گرفت. 

 

مقامات آمریکایی اعلام کردند این حجم از دارایی‌های واگذار شده به ایران در نتیجه رفع تحریم‌ها آزاد شده‌اند؛ اما مخالفان دولت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، معتقدند واشنگتن حتی پیش از امضای این توافق نیز به تهران پول پرداخت کرده بود.

 

منتقدان اوباما مدعی شدند در فاصله زمانی امضای توافق هسته‌ای تا اجرایی شدن برجام، 1.4 میلیارد دلار به ایران پرداخت شد که هیچگاه گزارش آن در رسانه‌های عمومی انتشار نیافت.

 

ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 ، توافق هسته‌ای را در ژوئیه 2015 به امضا رساندند. این توافق تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ژانویه 2016 رسما اجرایی شد. 

 

این روزنامه صهیونیستی در ادامه مدعی شد: به لطف توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران، بالغ بر 100 میلیارد دلار از دارایی‌ها و املاک ایران در آمریکا و اروپا رفع توقیف شدند. علاوه بر آن، پس از اجرایی شدن برجام ایران 10 میلیارد دلار پول نقد به دست آورد که هنوز به دلیل برخی محدودیت‌های مالی آن را از حساب خارج نکرده است. لغو تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران نیز موجب شد، فروش نفت این کشور به طرز چشمگیری افزایش یابد.