اگر برجام عملیاتی شده پس وعده های دولت چی شد؟

آقای روحانی یکشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: هرچه از برجام می‌خواستیم، عملیاتی شده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: همه آنچه در زمینه برجام می‌خواستیم، چه در موضوع انرژی هسته‌ای و چه در سایر موضوعات عملیاتی شده است و فقط در بخش بانکی است که همچنان مواردی وجود دارد.

این تعبیر که «هرچه از برجام می‌خواستیم، عملیاتی شده» از چند جهت اشکال دارد. نخست اینکه آقای روحانی قبل از برجام گفته بود «توافق باید اجرایی شود، تا مشکل تولید و رکود اقتصادی و اشتغال و آلودگی هوا و آب خوردن مردم حل شود.» اکنون از چند حال خارج نیست. 1- برجام اصلا عملیاتی و اجرا نشده است. 2- برجام کامل اجرا شده و حرف ماقبل توافق آقای روحانی، دادن آدرس غلط و ایجاد انتظار بی‌جا برای تصویب و اجرای برجام به هر قیمت بوده است. 3- روحانی و مشاورانش مطلقا برداشت درستی از توافق نداشته‌اند.

ثانیا ادعای عملیاتی شدن همه برجام در حالی است که آقای روحانی همین چند هفته پیش به واسطه نقض چند باره برجام تصریح کرد دولت و کنگره آمریکا با تمدید دوباره تحریم‌های 10 ساله موسوم به ISA مرتکب نقض برجام شده‌اند. اما سخنان یکشنبه شب آقای روحانی به این معنا می‌تواند باشد که آمریکا و غرب، دلشان برای عمل نکردن به تعهدات خود در برجام شور نزند! هم‌اکنون شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ اروپایی و غیراروپایی از ترس مجازات‌های تحریمی دوباره مایل به همکاری با دولت روحانی نیستند. در حالی تحریم‌های مالی و بانکی 90 درصد توقع دولت از برجام بوده است.

یادآور می‌شود مدت‌ها مدیران ارشد دولتی برخلاف انتظارآفرینی‌های 2-3 سال گذشته عملا به مردم می‌گویند خاصیت برجام، همین عایدی «تقریبا هیچ» بود و منتظر دستاورد دیگری نباشید.