رمز گشایی از پیام های کریمانه رهبر انقلاب در فقدان همسنگران روزهای نخست انقلاب

شاید برای ما جوانان مدارای اخلاقی با معارضان ضمن حفظ مرزبندی سیاسی به راحتی قابل هضم نباشد. اما رهبر انقلاب نسبت به منتقدان و حتی معارضان و مخالفان خویش چنین کریمانه برخورد میکنند. گذشته از سیره ایشان در مورد انان که اگاه سازی مردم و مرزبندی ضمن تلاش برای حفظ آنان درون نظام و پرهیز از تبدیل انان به معارض فعال بود، در زمان فقدان انها پیام هایی کریمانه دادند.

 

 

در عمده این پیام ها ضمن برشمردن سجایا و ویژگیهای مثبت آنان به ویژه مجاهدتهای انان در راه انقلاب با پرهیز از بدگویی، به لطیفترین شیوه آن اختلافات را ذکر کرده تلاش برای تلطیف ان در فضای عمومی میکنند. برای ان افراد طلب مغفرت کرده و به بازماندگان آنان که بعضا سیره درگذشتگان یا حتی تندتر را داشتند تسلیت میگویند.

اختلاف نظرها و اجتهاده ای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سالهای اخیر با شدّت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوتهای نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد.

۱۳۹۵/۱۰/۱۹پیام تسلیت در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در اواخر دوران حیات مبارک امام راحل امتحانی دشوار و خطیر، پیش آمد که از خداوند متعال میخواهم آن را با پوشش مغفرت و رحمت خویش بپوشاند و ابتلائات دنیوی را کفاره‌ی آن قرار دهد.

۱۳۸۸/۰۹/۲۹ پیام به مناسبت درگذشت ایت الله حسینعلی منتظری

این‌ شخصیت‌ کهن‌ سال‌ علمی‌ و فرهنگی‌ و سیاسی، سالهای‌ درازی‌ را با مجاهدت‌ و جدیت، به‌ تلاشی‌ صادقانه، در راه‌ آنچه‌ بدان‌ باور داشت، مصروف‌ کرد. در دوران‌ نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ پس‌ از مقطعی‌ که‌ وی‌ از قوای‌ مجریه‌ و مقننه‌ خارج‌ شد، اختلاف‌ برخی‌ از دیدگاههایش‌ با مسؤولان‌ کشور، وی‌ را به‌ وادی‌ بی‌انصافی‌ و غرض‌ ورزی‌ سوق‌ نداد.

۱۳۸۱/۰۱/۲۴پیام تسلیت در پی درگذشت‌ دکتر یدالله‌ سحابی

مرحوم فروهر، قبل از انقلاب دوست ما بود؛ اوّلِ انقلاب همکار ما بود؛ بعد از پدید آمدن این فتنه‌های سال شصت دشمن ما شد؛ اما دشمن بیخطر و بیضرر. بینی و بین‌اللَّه، فروهر و همسرش - این دو مرحوم - دشمنان ما بودند؛ اما دشمنان بیضرر و بیخطر. اینها هیچ ضرری نداشتند. نه به جایی وابسته بودند - که ما آن را میدانستیم - ... و نه اقتداری داشتند. حزبی با عناصر خیلی معدودی داشتند که سالهای متمادی این حزب بود. این چنین دشمنی که در داخل کشور هست، مرتّب علیه نظام اطّلاعیه هم میدهد، دیگران هم میگویند که بله؛ در داخل ایران مثلاً آقای فروهر اطّلاعیه داد - داده باشد - اما کسی از مردم که او را نمیشناخت؛ کسی که با او آشنایی نداشت؛ کسی که تحت نفوذ و تأثیر حرفهای او نبود. ایشان معروفیتی در میان مردم نداشت؛ نفوذی نداشت؛ دشمن بیخطری بود؛ انصافاً آدم نانجیبی هم نبود. البته ما دشمنانی هم داریم که انصافاً نجیب نیستند؛ اما مرحوم فروهر و مخصوصاً عیالش نه؛ آدمها نانجیبی نبودند.

۱۳۷۷/۱۰/۱۸بیانات در خطبه‌های نمازجمعه