دفاع اوباما از برجام

«باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی ضمن حمایت مجدد از توافق هسته‌ای ایران (برجام)، انتقادات خود از شهرکسازی‌های صهیونیستی در کرانه باختری را نیز عامل اصلی شکست مذاکرات صلح خاورمیانه عنوان کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری «رویترز»، اوباما در این مصاحبه تلویزیونی گفت که سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حمایت از شهرکسازی‌ها در اراضی اشغالی تشکیل دولت فلسطینی را غیرممکن ساخته است.

رئیس‌جمهوری آمریکا تأکید کرد: «نتانیاهو می‌گوید به راه‌حل تشکیل دو کشور اعتقاد دارد و در عین حال اقداماتش به طور مستمر نشان داده زمانی‌که برای تصویب شهرکسازی‌های بیشتر تحت فشار قرار بگیرد، بدون توجه به اهمیت راه حل دو کشور به روند شهرکسازی ها ادامه خواهد داد».

بنا بر این گزارش، در حال حاضر حدود 570 هزار اسرائیلی در اراضی اشغالی کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس زندگی می‌کنند، جاییکه زادگاه و محل زندگی بیش از دو و نیم میلیون فلسطینی است. رژیم صهیونیستی در سال 1967 کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس را تحت اشغال خود درآورد.

اوباما که قرار است در تاریخ 20 ژانویه کاخ سفید را ترک کند، اعلام کرد که در سال‌های گذشته هم وی و هم «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به دفعات مکرر شخصا از نتانیاهو خواسته‌اند تا شهرکسازی‌ها در اراضی اشغالی را متوقف کند اما وی این هشدارها را نادیده گرفته بود.

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی به شدت به قطعنامه اخیر شورای امنیت در محکومیت اقدامات این رژیم در ادامه شهرکسازی‌ها در کرانه باختری اعتراض کرده است.