تکذیب خبر هسته ای وال استریت ژورنال توسط عراقچی
 در هفته ای که گذشت، فضای سیاست خارجی کشورمان شاهد تحولات و رویدادهای جالبی بود که برخی از آنها به شرح ذیل، در اختیار مخاطبین محترم میزان قرار می گیرد.

ظریف خواستار توجه جدی سازمان ملل به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا در میانمار شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند.  



موج جدید تحولات منطقه متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود 

امیرعبداللهیان دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین در تجلیل از مقام مرحوم «اسقف کاپوچی»، و با تأکید بر اینکه مبارزان دیروز و نسل امروز مقاومت در فلسطین «قدس» را از چنگال صهیونیست‌های غاصب آزاد خواهند کرد، گفت: بی‌تردید موج جدید تحولات منطقه متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود. 


آمادگی سرکنسول های مستقر در مشهد برای گسترش روابط با ایران 

سرکنسول های مستقر در مشهد روز چهارشنبه در نشستی با مسئولان شهری و ستاد رویداد مشهد 2017 برای گسترش روابط کشورشان با ایران اعلام آمادگی کردند.سرکنسول کشور ترکیه در این نشست اظهار کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی فرصتی مغتنم برای همبستگی همه مسلمانان جهان است. 


نماینده جدید انگلیس در اتحادیه اروپا از نگاه «بعیدی‌نژاد» 

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای نوشت: در این ایام به طور روزانه در انگلیس بحث‌های مفصلی در خصوص نقش تعیین کننده و تاریخی دیپلمات‌ها در مذاکرات سرنوشت ساز کشور و بسته بودن دست سیاستمداران حتی در کشوری مثل انگلیس در انتخاب فرد مناسبی که تجربه مذاکره دیپلماتیک و دانش مربوطه را هر دو در خود جمع کرده باشد در جریان است. 


روسیه نشست برجام را در سازمان ملل برگزار می کند 


هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل در آستانه یک ساله شدن اجرای برجام سند توافق هسته ای بین ایران و 1+5، نشست بررسی دستاوردهای آن را برگزار می کند.

 عنوان این نشست که با همکاری مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه نیمه ماه جاری میلادی برگزار می شود، «یک سال روند اجرایی برجام؛ دستاورها و چشم ‌اندازهای توسعه پایدار»است. 



دستگیری سفیر ایران به جرم "عضوگیری برای حزب الله"!

«کارشناس اف بی ای در کنگره آمریکا گفت من برای حزب الله لبنان عضو گیری می کنم»، «در زندان فردی مرا با تیغ تهدید می کرد»، «خرید دوربین دید در شب،‌ بهانه بازداشت بود!»و «یک مجروح انتفاضه تحت شکنجه صهیونیست ها اعلام کرده بود که من اقدام به عضو گیری عناصر فلسطینی برای حزب الله لبنان می کنم» این جملات تنها بخشی از مصاحبه "پر تیتر" نصرالله تاجیک سفیر پیشین ایران در اردن است.


رئیس جمهوری کشمیر پاکستان: از اعلام آمادگی ایران برای میانجی گری استقبال می کنیم

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک ماه پیش در سفر به هند برای شرکت در کنفرانس 'قلب آسیا'، در سخنان خود در 'بنیاد تحقیقاتی آبزرور' در دهلی نو گفت: اگر کمکی از ایران برای هریک از این دو کشور ساخته باشد، ما آماده ایم. ما اعلام داوطلبی(برای میانجی گری بین هند و پاکستان) نمی کنیم اما اگر از ایران خواسته شود، برای کمک آماده ایم زیرا این دو کشور برای ما فوق العاده مهم هستند و با این دو کشور نظرات و دیدگاه های مشترک فراوانی داریم. 


قاسمی: عربستان با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه را به آشوب می‌کشاند

بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان درباره جمهوری اسلامی ایران گفت: «از جمله بازیگرانی که اصلاح رفتار آن برای صلح و آرامش جهانی ضروری می‌باشد، عربستان سعودی است که با حمایت سازمان یافته از گروه‌های تروریستی تکفیری منطقه را به آشوب کشانده است.» 


نامه ای از "فرمانده کل قوا" که از یک حمله نظامی جلوگیری کرد

"روز عجیبی بود." این جمله 3 کلمه ای توصیف «معاون وقت شورایعالی امنیت ملی» از روز حمله نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در افغانستان است. این مقام امنیتی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی در ابتدا به بیان جمله کوتاه بالا بسنده کرد و ادامه داد: "نمی‌دانم چه میزان مصلحت است این مباحث باز شود." 


مذاکرات بین سوری‌ها با مدیریت آنها انجام و به دمشق منتقل شود

شمخانی در دیدار با بشار اسد و با تبریک پیروزی‌های مستمر دولت و مردم سوریه در عرصه مبارزه با تروریسم تکفیری از نقش تاثیرگذار و رهبری قابل ستایش بشار اسد در هدایت جریان مردمی مقاومت و کسب دستاوردهای فوق قدردانی کرد. (


پیام تسلیت ظریف در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه متنی در مورد ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام به شرح ذیل بیان کرد. 


گفت و گوی میزان با ظریف درباره درگذشت آیت الله هاشمی

وزیر امور خارجه با اشاره به زحمات مرحوم هاشمی برای انقلاب درگذشت وی را ضایعه ای بزرگ برای ملت ایران، مسلمانان و جامعه بین الملل خواند.


عراقچی سکوتش را بالاخره شکست

سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: تحمل نخواهیم کرد کشوری به بهانه های مختلف تعهدات خود را درخصوص برجام زیر پا بگذارد. جمهوری اسلامی ایران واکنش متناسب را به چنین رفتارهایی نشان می دهد. 


برگزاری ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه 1+5 و در سطح معاونان و مدیران سیاسی در هتل پله‌کوبورگ در وین در حال برگزار است. 


تکذیب خبر هسته ای وال استریت ژورنال توسط عراقچی

سید عباس عراقچی در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام،  با تکذیب خبر وال استریت ژورنال گفت: امروز کمیسیون مشترک در پایان جلسه خود همچنین با " طرح ایران" برای پاکسازی رسوبات از تاسیسات غنی سازی نظنز، موافقت کرد. 



نظر کمیسیون مشترک برجام درباره تمدید تحریم های ضد ایرانی

در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام، نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ در وین برگزار شد. 

 

ریاست کمیسیون مشترک متشکل از گروه ۵+۱، اتحادیه اروپا و ایران از طرف خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی، توسط خانم هلگا اشمیت، رئیس امور خارجی اتحادیه، صورت پذیرفت و جلسه در سطح معاونان و مدیران سیاسی کشورهای عضو برجام بود.