آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی کارى را براى غیر از خدا انجام نمی‌داد

 حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در آئین بزرگداشت هفتمین روز رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: همان طور که امام(ره) فرمودند، هاشمی زنده است تا نهضت زنده است. مرحوم هاشمی با زندگی، منش، روش و حتی مرگ خود، آموزه هایی برای ما به جای گذاشت. 

 

وی افزود: من از سال 42 در فراز و نشیب ها، مبارزات قم و تهران و دورانی که آیت‌الله هاشمی زندان بود و قبل و پس از انقلاب با این مرد بزرگ تاریخ معاصر، معاشرت و ارادت داشتم. 

 

حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه با بیان اینکه سخنانم درباره مرحوم آیت الله هاشمی بر اساس مشاهدات و یقینیاتم است گفت: می توانم شهادت دهم که مرحوم هاشمی در تمامی این دوران برای غیر از خدا کاری انجام نداد. 

 

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از صفاتی که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از آن به شدت متنفر بود، ریا، دوچهرگی و چند چهرگی بود. بد، بنده ای است که دو چهره دارد البته در جامعه ما هزار چهره هم وجود دارد.

حجت الاسلام ناطق نوری با اشاره به اخلاق حسنه آیت الله هاشمی گفت: او کار را برای خدا می‌خواست، در زمان انقلاب به امام (ره) می‌گفت که انقلاب اسلامی به من احتیاج دارد و در زمان جنگ فرمانده یکی از عملیات‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی شرایط جنگ را به امام می‌گویند، آیت الله هاشمی گفت می‌جنگیم تا پیروز شویم و اگر احساس میکنید کشور آسیب می‌بینید آتش بس را بپذیریم و یا بنده به عنوان فرمانده جنگ اعلام کنم که قطعنامه را می‌پذیریم و شما به عنوان فرمانده کل قوا دستور دهید مرا دستگیر و اعدام کنید اما انقلاب بماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: درس و منش دیگر آیت الله هاشمی مقاومت و صبوری بود و این خصلت را زنده کرد، با صبوری وارد جلسات مجمع می‌شد و با لبخند پشت صندلی مدیریت می‌نشست.

حجت الاسلام ناطق نوری تاکید کرد: قبل از انقلاب به ملاقات زندانی‌ها رفتم،جویای حال هاشمی شدم، گفتند هنوز تحت بازجویی است و انقدر شکنجه شده که به بیمارستان منتقل شده است.

وی ادامه داد: پس از آزادی هاشمی از زندان، مرحوم فلسفی گفت شنیده‌ام بسیار شما را شکنجه کرده‌اند و هاشمی در جواب گفت من مقاوم هستم از من دیگر گذشت به فکر زندانیان گرفتار باشید. این درس مقاومت و تحمل ناملایمات است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: وقتی هاشمی را در انتخابات ریاست جمهوری 92 رد صلاحیت کردند به ذهنم نمی‌رسید رد صلاحیت شود به دنبال این اتفاق سفرم را لغو کرده و گفتم این بی معرفتی است که صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شده است.

وی اضافه کرد: در دیدارم با آیت الله هاشمی، وی درباره رد صلاحیتش گفت آرامترین شبم را خوابیدم چراکه احساس کردم هم وظیفه‌ام را انجام دادم و هم بار از دوشم برداشته شده است.

 

حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه با اشاره به خصلت دور اندیشی و بلند همتی ایت الله هاشمی رفسنجانی گفت: مرحوم هاشمی همواره منافع ملی کشور را در نظر داشته به دنبال آبادانی کشور بود.

 

 

وی با اشاره به شرایط کشور در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی ما شاهد 8 سال جنگ تحمیلی، ویرانی‌های جنگ و ساماندهی جنگ زده‌ها بودیم لذا در آن شرایط زیرساخت‌های کشور همه از بین رفته بودند.

 

 

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی ریسک پذیر بود، زمانی که رییس جمهور بود و بنده رییس مجلس؛ هر بشکه نفت هشت تا ده دلار بود و وقتی وی بودجه سالیانه را تقدیم به مجلس کرد بنده به وی زنگ زدم و گفتم شما چرا هر بشکه نفت را شانزده دلار محاسبه کردید؛ بله ممکن است ماهم تفاوت دید داشته باشیم خب باید بنشینیم و مشکلات را حل کنیم و این مسائل را به رسانه ها نکشانیم بنابراین بنده در آن زمان چهار مرتبه با وی جلسه گذاشتم و بالاخره به یک جمع بندی رسیدیم، بعد بنده به وی گفتم نه ۱۶ دلار شما نه هشت دلار ما ۱۴ دلار ببندیم.

وی تصریح کرد : در حال حاضر هر چه پتروشیمی در کشور تاسیس شده و همچنین شروع به تولید فولاد و سیمان در کشور به زمان مرحوم آیت الله هاشمی باز می گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: مرحوم هاشمی ضمن رک بودن هنرش این بود که روی قصه انقلاب با عیچ کس معامله نمی کرد.

وی تاکید کرد : معتقدم آیت الله هاشمی روی اصول انقلاب ایستاد.

حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه با اشاره به توصیف شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی از زبان سردار سلیمانی تاکید کرد: من در مراسم آیت الله هاشمی که در کنار سردار سلیمانی نشسته بودم، وقتی خبرنگاری از وی درباره آیت الله سوالی پرسید، گوش می داد که سردار سلیمانی می گفت: "هاشمی تا پایان همان بود که از اول بود و او بر اصول تا اخر پایبند بود اگرچه تاتیک ها را تغییر می داد"  که علاقه بنده پس از شنیدن این اظهارات به وی دوچندان شد.

 

 

حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه گفت: در سال های اخیر که شرایط سختی پیش آمده بود، برخی می آمدند به مرحوم هاشمی می گفتند که این همه به شما تهمت زده می‌شود، یک حرفی بزنید. مرحوم هاشمی می‌گفت که من روی دو چیز با هیچ فردی معامله نمیکنم؛ یکی رهبری و دیگری انقلاب.

 

وی با بیان اینکه تشییع پیکر ایت الله هاشمی سه درس به همراه داشت اظهار داشت: این نظام و انقلاب دشمن داشته و خواهد داشت. 8 سال که این مرد بزرگ فرمانده جنگ بود، همه این غربی ها و برخی کشورهای عربی منطقه برای شکست انقلاب اسلامی به صدام کمک می‌کردند.

وی افزود: در این شب ها، بعضی شبکه های خارجی حرف هایی درباره مرحوم هاشمی زدند که من همین جا از برادری که پاسخ دندان شکنی به یکی از این ها داد، تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه با اشاره به سوابق انقلابی و مدیریتی آیت الله هاشمی گفت: مرحوم هاشمی فرمانده جنگ و جز ارکان انقلاب اسلامی بود. وی بنیانگذار مجلس شورای اسلامی و اولین رئیس مجلس بود. مرحوم هاشمی نقش بالایی در تدوین قانون اساسی در خبرگان و نقش اول را در انتخاب رهبری پس از امام(ره) داشت.

وی با تاکید بر اینکه رهبری و انقلاب، دو خط قرمز مرحوم هاشمی بود اظهار داشت: هاشمی که مردم آنچنان به استقبالش رفتند و تشییع اش کردند، اپوزیسیون نبود بلکه رکن انقلاب، اسلام و ایران بود.

حجت‌الاسلام ناطق نوری در ادامه تصریح کرد: از همه برادران، خواهران، تند، کند، اصلاح طلب، اصولگرا، اعتدال و عیراعتدالی خواهش میکنم که همچنان اجتماع خود در روز تشییع آیت الله هاشمی که باعث برهم خوردن معادلات دشمن شد را حفظ کنید اما این منافاتی با تفکرات و سلیقه های مختلف ندارد. باید در اشتراکات با هم باشیم و در موارد اختلافی با یکدیگر صحبت کنیم.

وی با بیان اینکه نباید دعوا کنیم و قدر این وحدت شکل گرفته را بدانیم گفت: در این منطقه که همه اطرافمان آتش است، ایران آرام و عزیز بوده که این مرهون ملت و رهبری شجاع، بیدار، هوشمند و آگاه است.