ترامپ گزینه‌هایش را در قبال ایران رو نمی‌کند

روزنامه صهیونستی «جروزالم پست» با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، در نشست مطبوعاتی آخر هفته خود با خبرنگاران انگلیسی و آلمانی، درخصوص عملکرد «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) ابراز تردید و بدبینی کرد. وی همچنین، با اعلام حمایت از طرح «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا» (برکسیت)، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان، را بدلیل سیاست مهاجرتی‌اش و پذیرش صدها هزار پناهجو در این کشور، مورد انتقاد قرار داد. 

 

در ادامه این گزارش آمده است: با این وجود، ترامپ درخصوص اینکه در قبال ایران و اسرائیل چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد، با احتیاط برخورد و از اظهارنظر صریح در این‌باره خودداری کرد. این در حالی است که در جریان مبارزات انتخاباتی، گمانه‌زنی‌ها درخصوص مواضع وی درباره تهران و تل‌آویو باعث ایجاد اختلافات فراوانی در میان طرفدارانش شده بود. 

 

موضع ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران:
 
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بارها توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را بدترین توافق بدست‌آمده در دوران معاصر خوانده است. ترامپ همواره نگرانی‌اش را درخصوص برجام ابراز کرده است. با این وجود، وی پس از پیروزی در انتخابات تاکنون از اظهارنظر بیشتر درباره آن خودداری کرده است.

 

ترامپ در پاسخ به پرسشی درخصوص برجام، اظهار داشت: قصد ندارم بگویم با توافق ایران چه خواهم کرد. نمی‌خواهم دستم را رو کنم. من سیاستمدار نیستم و پیش از انجام کاری، آن را اعلام نمی‌کنم. کاری را که باید انجام دهم، انجام خواهم داد.

 

این در حالی است که رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بارها در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش از پاره کردن توافق‌نامه هسته‌ای ایران سخن گفته بود. گزینه‌های موردنظر ترامپ برای تصدی پست‌های امنیتی کابینه آتی وی نیز همگی در مجلس سنا، بر اتخاذ مواضع سختگیرانه در قبال برجام تأکید کردند. با این وجود، ترامپ درباره اظهارات آن‌ها نیز سکوت کرده است. 

 

این گزارش می‌افزاید: همچنین، مواضع ترامپ درخصوص طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به اورشلیم [بیت‌المقدس]، بسیار مبهم بوده است. این در حالی است که اعضای کابینه آتی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بارها به طور خصوصی و علنی در این خصوص اظهارنظر کرده‌اند. به نظر می‌رسد انتخاب «دیوید فریدمن» از سوی ترامپ، به عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل نیز در راستای اجرای چنین طرحی باشد.

 

ترامپ در پاسخ به پرسشی در این خصوص اظهار داشت: در این مورد هم اظهارنظر نمی‎کنم. ولی دیر یا زود خواهید دید چه می‌شود.