دانشجویان ابزار درآمدی برای دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد

گروه سیاسی- حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به افت تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: افت تحصیلی در همه دانشگاهای کشور از جمله مراکز آموزش عالی، پیام نور، علمی کاربردی و دانشگاه آزاد مشهود است و این افت تحصیلی مختص یک دانشگاه نیست.

وی افزود: افت کیفیت تحصیلی جدی است و این میزان به حدی است که می توان گفت که کیفیت علمی دانشگاهها از جمله دانشگاه آزاد مخدوش شده است.

دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در دانشگاههای کشور کمیت فدای کیفیت شده، افزود: متاسفانه دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه آزاد، پیام نور و دانشگاههای شبانه، به دانشجویان بعنوان ابزار درآمدی نگاه می کنند و از آنها شهریه های گزاف می گیرند.

سلیمی تصریح کرد: نگاه به دانشجو بعوان منبع درآمد، خطر جدی است و آینده علمی کشور را تهدید می کند.

وی گفت: بر اساس آمار و اطلاعات مراجع علمی، رشد شتاب علمی 2 درجه کاهش پیدا کرده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود چرا که در غیر این صورت روند تحصیلی دانشجویان با چالش جدی مواجه می شود.

 نماینده محلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: نباید نگاه دوره قاجار به علم و دانش همچنان وجود داشته باشد.

سلیمی با اشاره به خرید یک هواپیمای ایرباس و ورود این هواپیما به کشور گفت: چرا زمانی که یک دانشجو با کمترین امکانات و با حداقل هزینه اختراع می کند کسی جشن برگزار نمی کند اما وقتی یک محصول خارجی مثل هواپیما خریداری می شود، برخی جشن می گیرند و شعف و شادی می کنند.

وی با بیان اینکه حمایت مسئولین از دانشجویان مخترع و نخبگان چندان مشهود نیست، گفت: مسئولین باید پاسخگو باشند که چقدر از محصولات تولیدی و اخراع دانشجویان را تجاری سازی کردند و چقدر این محصولات را به درآمد زایی رساندند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه متاسفانه برخی از دانشگاهها خود را هیات امنایی می دانند، گفت: متاسفانه همین دانشگاهها از بودجه عمومی و دولتی استفاده می کنند و در اینجا یک تناقض وجود دارد که اگر این دانشگاهها هیات امنایی هستند چرا از بودجه دولتی و عمومی استفاده می کنند و چرا از بودجه سنواتی سالانه بهره می برند و حتی هر سال در پی تصویب بودجه در مجلس به دنبال افزایش بودجه خود هستند.