رفتن بشار اسد در مذاکرات آستانه جایی ندارد

سعدالله زارعی با تاکید بر اینکه گفتگوهای آستانه قزاقستان بر مبنای آتش بس و پیدا کردن راه حل برای رسیدن به چارچوب سیاسی و آینده همکاری اروپا با دولت است، اظهار داشت: وقتی که گروه های می آیند کنار دولت می نشینند یعنی اصل دولت سوریه را پذیرفته اند.
 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه گفتگوها باید به سمتی برود که ترتیبات و چارچوب کابینه آینده را مشخص کند، تاکید کرد: ماندن یا نماندن بشار اسد نیز جزو مذاکرات نیست.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات آستانه، مذاکرات سوری – سوری است، گفت: در این مذاکرات دو طرف دولت و بخشی از معارضین مسلح سوریه شرکت خواهند کرد و کشورهایی که درواقع در مسکو مقدمات این گفتگو ها را آماده کرده اند به منظور اعتبار بخشی حضور پیدا می کنند.

زارعی با اشاره به حضور جانبی ایران، روسیه ، ترکیه و آمریکا در مذاکرات آستانه اظهار داشت: این کشورها در اصل توافق، نقشی ندارند بلکه به عنوان پشتیبانان کسانی که در مذاکرات هستند عمل می کنند وبه نوعی توافقاتی را که در آستانه انجام می شود اعتبار بخشی می کنند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه  نمی توان نقش جداگانه ای را برای این 4 کشور در نظر گرفت، خاطر نشان کرد: حضور دی میستورا هم دقیقاَ مانند نقش این 4 کشور است.

زارعی با تأکید بر اینکه نقش آمریکا با سه کشوردیگر که به لحاظ جغرافیایی به سوریه نزدیک تر هستند، هیچ تفاوتی ندارد، بیان داشت: علت این امر این است که مذاکرات سوری – سوری است و بین این 4 کشور صورت نمی گیرد.

 

وی تصریح کرد: چون اصل مذاکرات سوری – سوری است بنابر این کشور خارجی نمی تواند دخالت مستقیم کند وحضور کشورهای خارجی صرفاَ به معنای پشتگرمی به گفتگوها واعتبار بخشی به نتایج آن است.

 

مذاکرات هیئت های نمایندگان دولت سوریه و گروههای مسلح مخالف امروز (دوشنبه) با حضور هفت هیئت از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست سوری-سوری در پایتخت قزاقستان گشایش می یابد.

 

مذاکرات دو روزه در هتل ریکسوس که با حضور هیات های دولت سوریه و مخالفان، سازمان ملل و همچنین سفیر آمریکا در قزاقستان، برگزار می شود، تقویت و پایداری آتش بس برقرار شده از 10دی ماه و همچنین راهکارهای رسیدن به حل سیاسی بحران این کشور است.