ظریف: برخی فکر می کنند من از برجام شرمنده ام اما من به آن افتخار میکنم

وی در سخنانش با اشاره به برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) گفت: اتفاقی که با برجام در کشور افتاده، رفع موانعی بوده که ایجاد آنها چندین سال طول کشیده، موانعی که در طول سال‌های دهه 80 ایجاد شد و در مسیر پیشرفت و توسعه ایران به یک باره ایجاد نشد.

 

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه اروپا برای تحریم‌های نفتی ایران 6 ماه به خود فرصت داد، خاطرنشان کرد: شروع تحریم‌های نفتی ایران نه تنها موجب افزایش قیمت نفت نشد، بلکه موجب کاهش قیمت نفت شد.

وی گفت: آمریکا وقتی تحریم نفتی ایران را بر سایر کشورها اعمال کرد، کشورها را موظف کرد که هر شش ماه 20 درصد خرید نفت خود را کاهش دهند و این برنامه ریزی آنها موجب کاهش قیمت نفت شد، نه افزایش.

به گفته ظریف بازگشت به شرایط قبل در عرصه نفت نیاز به زمان دارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه در طول این مدت دنیا متوقف نبوده و به حرکت خود ادامه داده است، اظهار داشت: بیشترین تحولات در حوزه بانکی در این مدت تحریم‌ها رخ داده و قوانین جدیدی ایجاد شده و ما بیرون بازی بودیم و حال ناگهان با برداشته شدن تحریم‌ها با این مشکلات و قوانین مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه در دوران تحریم هم اینگونه نبوده که مشکلی نداشته باشیم، عنوان کرد: ما همان زمان که قانون داماتو برای اولین بار مطرح شد؛ به دادگاه لاهه شکایت کردیم.

ظریف در ادامه سخنانش با بیان اینکه برجام توانست موانع را تا حدی که به بحث هسته‌ای برمی‌گشت رفع کند، ادامه داد: تحریم بیش از اینکه مقررات باشد یک نگرانی و فضا است و طرف مقابل نگران آینده روابط خود با ایران است.

وی گفت: موفقیت برجام در این بود که بتواند فضای روانی جهان علیه ایران را آرام کند.

ظریف با ذکر این نکته که بدخواهان ایران به دنبال این بودند که از ابتدای برجام نگذارند این آرامش ایجاد شود، ادامه داد: اگر می‌بینیم که سناتورهای آمریکا بیش از 50 لایحه را به مجلس آمریکا می‌برند، برای این است که این فضای آرامش ایجاد نشود.

به گفته وی بیشترین تلاش در این حوزه برای ایجاد فضای نگرانی است.

وزیر خارجه گفت: وظیفه ما این است که نگذاریم این واقعیت تحت تاثیر قرار بگیرد و فضای آرامش شکسته شود. باید در این فضای ایجاد شده وارد شد و از این فضا استفاده کرد که بار سنگین آن به عهده بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: بخش خصوصی است که برجام را زنده می‌کند.

ظریف سه حوزه اصلی تحریم علیه ایران را نفت، حمل و نقل و بانکی و مالی خواند و اظهار داشت: بقیه فضای روانی بود.

وزیر خارجه افزایش تولید نفت و ورود به عرصه حمل و نقل بین‌المللی را از دستاوردهای برجام خواند و افزود: در حوزه بانکی، بانک‌های خارجی طبیعتا محافظه کارتر هستند.

وی گفت: هم روند پایین رفتن همکاری بانک‌ها با ما کند بوده و هم اکنون روند بالا آمدنشان.

ظریف با بیان اینکه برجام با خطر جدی مواجه نیست، افزود: به شرط اینکه ما خودمان برای حفظ آن تلاش کنیم.

وی با ذکر این نکته که برخی فکر می‌کنند من از برجام شرمنده‌ام، یادآور شد: نه من به برجام افتخار می‌کنم. باید از هر نمره‌ای که به برجام می‌دهیم چه پنج چه صد استفاده کنیم. من هم به هیچ توافقی صد نمی‌دهم؛ بالاخره توافق بوده است.

به گفته ظریف برجام فضایی را فراهم کرده و باید در این فضا فعالیت کنیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: اسنپ بک (بازگشت سریع) ضعف برجام نیست، بلکه دو نکته را نشان می‌دهد یکی اینکه ما هیچ کدام به هم اعتماد نداریم، ما آورده‌مان برنامه هسته‌ای بود و آنها تحریم‌ها.

وی با بیان اینکه اسنپ بک برای ایران آنی است، اما برای طرف مقابل اینگونه نیست، خاطرنشان کرد: برای بازگرداندن فعالیت‌های هسته‌ای خود از کسی اجازه نمی‌گیریم.اسنپ بک تضمینی است برای پا برجا ماندن برجام، نه اینکه هر کس هر وقت خواست می‌تواند برجام را به هم بزند.

ظریف با بیان اینکه اسنپ بک را جدی نمی‌دانیم؛ اظهار داشت: یک شرکت انگلیسی است به همه در این زمینه مشورت می‌دهد.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه برجام در یک فضای کامل بی اعتمادی به نتیجه رسید، خاطرنشان کرد: اینکه ما به طرف مقابل اعتماد نداشته‌ایم، قطعی است و آنها هم به ما اعتماد نداشتند.

وی یادآور شد: مبنای بحث‌هایی که در دولت جدید آمریکا مطرح می‌شود هم بی اعتمادی است.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه باید با برنامه‌ریزی پیش برویم، اظهار داشت: کسی که برجام را حفظ می‌کند ما هستیم، جمهوری اسلامی در تمام حوزه‌ها کنشگر است. ما خودمان و به ویژه بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه فعال باشد.

وی با اشاره به اینکه قائم مقام وزارت خارجه مسئولیت اقتصادی وزارت خارجه را عهده‌دار شده، عنوان کرد: به سفارتخانه‌ها اعلام کرده‌ایم که باید درهای این سفارتخانه‌ها به روی همه ایرانیان به ویژه بخش خصوصی باز باشد.

وزیر خارجه به ایجاد بانک اطلاعاتی در وزارت خارجه برای شناسایی امکانات در دنیا اشاره کرد و افزود: گاهی بخش خصوصی بهتر از سفیر ما به امکانات موجود کشورها آشنایی دارد.

 وی در ادامه اظهاراتش گفت که تمام تلاش خود را برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی انجام می‌دهیم.

ظریف در ادامه سخنانش در مورد لغو روادید برای با کشورها عنوان کرد: بر سر دوراهی هستیم، به ما فشار می آورند که برای افزایش توریسم، لغو روادید داشته باشیم ولی قاعده ما براساس لغو روادید متقابل است.

وی درباره طولانی شدن صدور روادید در سفارتخانه‌های خارجی برای ایرانیان و از جمله تجار اظهار داشت: با سفارتخانه‌های خارجی و با پدیده وقت فروشی برخورد تندی کردیم؛ البته بخشی از ایرانیان شاغل در سفارتخانه‌ها در این زمینه مقصر هستند.

وزیر خارجه به صادرات فرش نیز اشاره کرد و گفت: فرش یکی از تعهداتی است خارج از برجام، اما این تعهد را در چارچوب برجام گرفته‌ایم و آمریکایی‌ها نمی‌توانند آن را لغو کنند.

 

این خبر در حال تکمیل است.