سناریوی اصلاح طلبان این بار سیدحسن رد صلاحیت شده!

روزنامه آرمان که به ارگان مطبوعاتی نزدیک به جریان هاشمی مشهور است، امروز در مطلبی در تیتر یک خود از دعوت اصلاح‌طلبان از حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی برای انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری خبر داده است.

این رسانه‌ بدون توجه به ماجرای عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری به عدم شرکت نکردن در آزمون اجتهاد، نوشت: با رحلت آیت‌الله هاشمی یک کرسی در مجلس خبرگان خالی ماند که باید پر شود. بار دیگر نگاه‌ها به سمت آیت‌الله سیدحسن خمینی رفت و این بار اصلاح‌طلبان با قدرت از او برای جلوس بر کرسی مجلس خبرگان حمایت می‌کنند.

آرمان‌ امروز به نقل از محمدرضا خاتمی هم نوشت: ورود آیت‌الله سیدحسن خمینی به انتخابات یک تصمیم جدی است، اما اگر ایشان بخواهد وارد صحنه شود، نه فقط اصلاح‌طلبان، بلکه بخش بزرگی از اصولگرایان معتدل نیز از او حمایت خواهند کرد.

رضا خاتمی در حالی از تصمیم جدی سیدحسین خمینی برای ورود به انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری خبر داده که هیچ‌‌‌ کدام از نزدیکان و اطرافیان وی چنین ادعایی را تائید نکرده و حتی سیدحسن خمینی نیز در این‌ زمینه سکوت اختیار کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش به پست اینستاگرامی حسن روحانی درباره سیدحسن خمینی اشاره و آن‌ را به مثابه دعوت از سیدحسن برای کاندیداتوری توصیف کرده است.

 

دعوت رسانه‌‌های اصلاح‌طلب از سیدحسن خمینی برای کاندیداتوری در حالی مجددا طرح می‌شود که پیشتر عباس عبدی در واکنش به موضع‌گیری هاشمی به عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان، گفته بود: هر کسی نسبت به مرجع یا منطق این رد صلاحیت‌ها ایرادی داشته باشد قابل فهم است و حق دارد جز آقای هاشمی، ولی چرا چنین می‌گویند؟ به نظرم عدم تایید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهند.

اظهارات عباس عبدی بارها از سوی برخی دیگر از اصلاح‌طلبان تکرار شد؛ اصلاح‌طلبان نوشتند که آقای هاشمی و برخی دیگر از افراد موثر در جبهه اصلاحات خواهان "سیدحسن رد صلاحیت شده" در فضای انتخاباتی هستند تا با آن کاسبی سیاسی و انتخاباتی کنند؛ برخی اعضای شورای نگهبان دلیل عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی را عدم شرکت در آزمون خبرگان اعلام کرده و گفتند اگر سیدحسن در آزمون شرکت می‌کرد، ممکن بود صلاحیت او احراز شود.

در همین زمینه آیت‌الله محمد مومن عضو برجسته شورای نگهبان درباره رد صلاحیت سیدحسن خمینی گفته بود: به برخی آقایان گفتیم که اگر در آزمون شرکت نکنید، نمی‌توانیم صلاحیت شما را احراز کنیم؛ خب کسی که شرکت نکرده تا ما سواد او را بسنجیم چطور می‌توانیم بگوییم که او سواد دارد، در حالی سوادش سنجیده نشده است.

اما چه کسی مانع حضور سیدحسن خمینی در آزمون خبرگان شد؛ در محافل سیاسی مطرح است که آقای هاشمی‌رفسنجانی مانع حضور سیدحسن خمینی در آزمون شده است؛ حسین شریعتمداری نیز در مقاله‌ای از این مهم پرده برداشت و نوشت: اخبار موثقی در دست است و برخی از مدعیان اصلاحات نزدیک به جناب هاشمی نیز بر آن مهر تائید زده‌اند که فرزند محترم یادگار امام(ره) قصد نامزدی برای مجلس خبرگان را نداشته‌اند و ثبت‌نام ایشان با اصرار فراوان جناب رفسنجانی صورت پذیرفته بود. آقای سیدحسن خمینی برای شرکت در آزمون خبرگان نیز آماده بود ولی برخی از خبرها حاکی از آن است که جناب هاشمی‌رفسنجانی مانع حضور ایشان در آزمون شده بود.

حال باید دید چرا عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی از احراز صلاحیت او برای اصلاح‌طلبان مهمتر است؟ سؤالی که برخی تحلیل‌گران سیاسی درباره آن می‌گویند که سیدحسن احراز صلاحیت شده، سودی برای جریان اصلاحات ندارد و آنها برای تاثیرگذاری در افکارعمومی و فضای انتخاباتی کشور نیازمند نقش سیدحسن رد صلاحیت شده می‌گردند چرا که سیدحسن تنها باید این نقش برای جریان فرصت‌طلب می‌تواند نافع باشد.

و اما امروز و در مدت 3 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، اصلاح‌طلبان در حال اجرای کردن سناریو "سیدحسن رد صلاحیت شده" هستند تا از نقش اول این سناریو  برای تاثیرگذاری در آرای گزینه خود در انتخابات 96 بهره‌برداری لازم را داشته باشند.