از حمایت ترزا می از برجام تا بهانه‌تراشی معارضان سوری علیه ایران

اهم مطالب و اخبار منتشر شده در خصوص ایران ظرف 24 ساعت گذشته به شرح ذیل می‌باشد:

 

ترزا می در دیدار با ترامپ،‌ بر حمایت انگلیس از برجام تاکید می‌کند

به نوشته خبرگزاری رویترز، خانم ترزا می روز جمعه این هفته با دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا دیدار می‌کند و در آن دیدار قرار است حمایت محکم انگلیس از توافق هسته‌ای ایران و حمایت انگلیس از حفظ این توافق هسته‌ای را مطرح کند.

.................................

 

هاآرتص: مشکل اصلی برجام نیست؛ حضور گسترده ایران و حزب‌الله در سوریه است

«سیما شاین» یک پژوهشگر پژوهشگاه امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در یادداشتی در روزنامه «هاآرتص» به سیاست جدید دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بویژه در رابطه با خاورمیانه پرداخت و نوشت: مسأله‌ای که بسیار بااهمیت‌تر از توافق هسته‌ای است، حضور گسترده ایران و حزب‌الله در سوریه است؛ حضور ایران در سوریه به ویژه در جنوب این کشور و در سمت بلندی‌های جولان پیامدهای خطرناکی دارد؛ اگر این موضوع (حضور نیروهای ایرانی و حزب الله در جولان) رخ دهد جبهه دیگری علاوه بر جبهه لبنان شکل خواهد گرفت و سناریوی اسرائیل درباره درگیری احتمالی آینده را تغییر خواهد داد.

.................................

 

نتانیاهو: با ترامپ درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کردم/ ماه آینده به واشنگتن می‌روم

دفتر نخست وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: نخست وزیر به ترامپ گفته است که خواستار تشکیل یک دیدگاه مشترک برای صلح و امنیت در منطقه از طریق همکاری نزدیک میان آمریکا و اسرائیل است.

در این بیانیه آمده است؛ دو طرف درباره توافق هسته‌ای ایران، روند صلح با فلسطینی‌ها و دیگر مسائل مذاکره کردند.

براساس این بیانیه، ترامپ از نتانیاهو دعوت کرده در ماه فوریه به آمریکا سفر کند و تاریخ دقیق آن طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.

.................................

 

دور نخست مذاکرات «آستانه» با توافق ترکیه و روسیه «غیرمستقیم» آغاز شد/ بهانه‌تراشی معارضان علیه حضور هیأت ایرانی

شبکه الجزیره از توافق ترکیه و روسیه برای برگزاری «غیر مستقیم» نشست صلح سوریه در «آستانه» میان نمایندگان دولت و معارضان سوری خبر داد.

در این نشست بهانه‌گیری هیئت معارضان علیه حضور هیئت ایرانی افزایش یافته و می‌خواهند ایران نه تنها در جلسه افتتاحیه سخنرانی نکند، بلکه نامش در بیانیه پایانی بعنوان «ضامن آتش‌بس» آورده نشود.

علوش رئیس هیئت معارضان نیز در این نشست ضمن اظهارات توهین‌آمیز علیه ایران، تاکید کرد که خواستار اجرای بندهای قطعنامه 2254 سازمان ملل درباره انتقال سیاسی قدرت و برکناری «بشار اسد» (رئیس جمهور سوریه) هستند.

وی همچنین خواستار خروج مستشاران نظامی ایران از سوریه شد.

.................................

 

نتانیاهو: ترامپ هم فکر می‌کند برجام توافق بدی است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یک روز بعد از گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا هم برجام را توافقی بد می‌داند. 

.................................

 

پیش‌نویس بیانیه مذاکرات آستانه منتشر شد/ روسیه، ترکیه و ایران به صورت مشترک با داعش و جبهه النصره مبارزه می‌کنند

پیش نویس بیانیه‌ای که قرار است پس از مذاکرات آستانه به امضای طرفین درآید، می‌گوید، روسیه، ترکیه و ایران از تفکیک تروریست‌ها از گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند و در نظر دارند به صورت مشترک با شبه‌نظامیان گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره به مبارزه بپردازند.

روسیه، ترکیه و ایران بر ضرورت ازسرگیری گفت‌وگوهای سوریه در تطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل نیز تأکید کردند.

.................................

 

پایان دور نخست مذاکرات «آستانه» درباره سوریه/ ایران: لزوم حفظ تمامیت ارضی سوریه و قطع انتقال سلاح به تروریست‌ها

«حسین جابری انصاری» معاون عربی آفریقایی رئیس جمهور و رئیس هیئت ایران در نشست آستانه نیز با تاکید مجدد بر لزوم حفظ تمامیت ارضی و استقلال سوریه، از جامعه جهانی خواست تا از انتقال تسلیحات به تروریست‌های سوریه جلوگیری کند.

همچنین معاون وزیر خارجه ایران در این نشست پیشنهاد کرد که تمام شرکت‌کنندگان اقدامات خشونت بار را طرد و با تثبیت آتش‌بس و ترک انواع مخاصمات به این روند کمک کنند.

.................................

 

دیدار بشار جعفری با جابری‌انصاری/رایزنی درباره آخرین تحولات نشست آستانه

جابری‌انصاری پیش از این دیداری با استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز داشت و در این دیدار با اشاره به اقدامات و رایزنی‌های ایران، روسیه و ترکیه برای موفقیت اجلاس آستانه و تاکید بر ضرورت نقش‌آفرینی فعال سازمان ملل در تسهیل گفت‌وگوهای سوری-سوری گفت: سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه، جایگزین گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (ISSG) نیست.