سیف:  بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی با ما ارتباطات کارگزاری مطلوبی دارند
"ولی‌الله سیف" رئیس بانک مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور اخیرا اعلام کرده که مراوداتمان با بانک‌ها انجام شده شما بگویید که دقیقا کشورمان با کدامیک از بانک‌های بزرگ جهانی در حال تبادلات بانکی است، اظهار داشت: بسیاری از بانک‌های بزرگ اروپایی با ما ارتباطات کارگزاری مطلوبی دارند که می‌توان به بانک"یونی کردیت" که یک بانک بزرگ اروپایی است و "رایفایزن اتریش" اشاره کرد.
 
رئیس بانک مرکزی ادامه داد: اگر بخواهیم این موضوع را این‌گونه مطرح کنیم که آیا به تعداد روابط کارگزاری قبل از تحریم‌ها رسیده‌ایم، پاسخ بنده منفی است چرا که به آن اندازه روابط کارگزاری مطلوب نداریم.
 
وی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر بگوییم برای انجام عملیات بانکی به تجارت خارجی کشور به اندازه کافی روابط بانکی داریم، پاسخ مثبت است چرا که آن تعداد روابط بانکی خارجی که در گذشته وجود داشت همواره مورد نیاز نبود و بعضی از آن‌ها شاید تا 2 یا 3 سال استفاده نمی‌شد.
 
سیف با بیان اینکه یکی از تحولات بعد از زمان تحریم‌ها این بود که عملیات مربوط به تسویه حساب‌های تجارت خارجی ما به دلیل بسته شدن روابط کارگزاری به سمت شبکه صرافی سوق پیدا کرد، اظهار داشت: در حال حاضر نظام بانکی ما برای ارائه این خدمات مهیا شده است و شبکه صرافی آن سرویس‌ها را انجام می‌دهد.
 
رئیس بانک مرکزی افزود: فعالان این بخش و بازیگران صحنه فعالیت تجارت خارجی  به این شبکه صرافی که پرهزینه و ریسک‌های بالایی دارد عادت کرده‌اند، در حالی که شبکه بانکی هم از امنیت بیشتری برخوردار و هم کم هزینه‌تر است.
 
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در مرداد ماه دستورالعملی صادر کرد و به بانک‌ها اجازه داد که حتی با مرز آزاد هم می‌توانند فعالیت کنند و ال سی باز کنند، گفت: این مسئله خود شروعی برای حرکت این حجم از عملیات از شبکه صرافی به سمت شبکه بانکی کشور شد که در حال افزایش یافتن است؛ بر این اساس بانک‌ها می‌توانند مسئولیت بیشتر و حجم بالاتری از خدمات را ارائه دهند.
 
سیف اظهار داشت: یکی از موفقیت‌های ما این بود که نرخ سود بانکی را در شرایطی که تنگناهای اعتباری در نظام بانکی کشور حاکم بود با برنامه‌ریزی و انضباطی که در بازار بین بانکی ایجاد کردیم، توانستیم از 27 ، 28 درصد به دامنه 16،17 درصد برسانیم که یک دستاورد بزرگ است.
 
وی تصریح کرد: اخیرا با عرضه اوراق دولتی به بازار سرمایه مواجه شدیم که طبیعتا یک بازاری در کنار بازار بانکی است و می‌تواند نرخ‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.