با برجام می‌خواهیم میانه‌روها را در ایران تقویت کنیم

آیرو قرار است روز دوشنبه برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و فرانسه وارد تهران شود. حدود 50 شرکت فرانسوی در این نشست که روز سه‌شنبه برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و احتمالا قراردادهای اقتصادی بیشتری با ایران امضا خواهند کرد.

 

فرانسه از جمله کشورهایی است که بلافاصله پس از حصول توافق هسته‌ای روابط اقتصادی خود را با ایران از سر گرفت. شرکت هواپیماسازی «ایرباس» و دو شرکت خودروسازی «رنو» و «پژو» فرانسه در یک سال گذشته قراردادهای کلانی با ایران بسته‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، «رومین نادال» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه در یک نشست خبری گفت: «ژان مارک آیرو بر اهمیت اینکه تمام طرف‌هایی که از توافق حمایت کرده‌اند کاملا به آن پایبند بمانند، تأکید خواهد کرد.»

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را «بدترین توافق» توصیف کرده است. با این حال هنوز مشخص نیست که او چه سیاستی را در قبال آن در پیش بگیرد.

رویترز با بیان اینکه اتحادیه اروپا در زمینه لزوم ادامه اجرای برجام کاملا با روسیه و چین هماهنگ است، به نقل از یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نوشته است: «ایرانی‌ها به واسطه انتخاب ترامپ متزلزل شده‌اند و اظهاراتشان هم مشخص است و تصور می‌کنم که آن‌ها باید نگران باشند.»

وی افزود: «اما توسعه روابط بازرگانی میانه‌روها را در ایران تقویت می‌کند. ما می‌خواهیم آن‌ها را تقویت کنیم تا به مردم نشان دهیم که توافق برای آن‌ها خوب است تا اینکه تندروها نتوانند بگویند که هیچ چیز از این [توافق] عاید ما نشده است.»

به نوشته رویترز، با وجود رفع تحریم‌ها پس از اجرای برجام، اما ایران همچنان در دسترسی به نظام مالی غرب با مشکل مواجه است و بخشی از این مشکل هم ناشی از هراس بانک‌های غربی از جریمه شدن به واسطه تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده است.

آیرو پیش از سفر به ایران، به ریاض سفر کرده بود. رویترز نوشته است که او در این سفر با مقامات سعودی در مورد نقش ایران در منطقه و همچنین سوریه، یعنی جایی که پاریس و تهران در مورد آن دچار اختلاف نظر هستند، صحبت کرده است.

منبع دیپلماتیک مورد استناد رویترز در این باره می‌گوید: «ما بر سر سوریه توافق نداریم و به آن‌ها یادآور می‌شویم که فرانسه و اتحادیه اروپا مستقیما از بحران سوریه نگران هستند و اولین طیفی هم که از تبعات آن آسیب می‌بینند، به شمار می‌آیند. بنابراین، ما باید در کمک به یافتن راهکار ایفای نقش کنیم.»