سعودی‌ها آمریکا را علیه ایران و برجام تحریک می کنند

«گرت پورتر»، مورخ و روزنامه‌نگار محقق آمریکایی، در مصاحبه با شبکۀ پرس‌تی‌وی آل سعود و صهیونیست‌ها را عامل اصلی تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران دانسته است.

 

وی گفت اعمال تحریم علیه ایران، قطعنامۀ 2231 شورای امنیت سازمان ملل را نقض می‌کند.

 

این روزنامه‌نگار آمریکایی تأکید کرد آل‌سعود، آمریکا را تحریک می‌کند تا حداکثر فشار ممکن را بر ایران وارد کند؛ چراکه سعودی‌ها نمی‌خواهند ایران نیروی بازدارنده تدافعی داشته باشد.

 

پورتر خاطرنشان کرد: «این فقط اسرائیل نیست که به دنبال فشار بر ایران است. سعودی‌ها هم دولت آمریکا را تحریک می‌کنند تا مانع اجرای برنامۀ هسته‌ای ایران شود.»

 

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، روز پنج‌شنبه و یک روز قبل از اعلام تحریم‌های جدید در واکنش به آزمایش اخیر موشکی ایران، گفت «هیچ گزینه‌ای (علیه ایران) منتفی نیست.»

 

دولت دونالد ترامپ روز جمعه به بهانۀ برنامۀ دفاع موشکی تهران، تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد و چند فرد یا نهاد مرتبط با ایران را در فهرست سیاه قرار داد.

 

 وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای، از تحریم 13 فرد و 12 نهاد مرتبط با ایران خبر داد. 

 

واشنگتن می‌گوید آزمایش موشکی ایران در روز یکشنبه نقض توافق هسته‌ای سال 2015 میان ایران و گروه 1+5 است، در حالی‌ که تهران تأکید کرده است آزمایشات موشکی آن هیچ‌یک از قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض نکرده است؛ چراکه صرفاً برای مقاصد دفاعی صورت می‌گیرد.

 

کارشناسان کنترل تسلیحات نیز اعلام کرده‌اند آزمایشات موشکی ایران  طبق توافق هسته‌ای و قطعنامۀ شورای امنیت سازمان ملل ممنوع نیست؛ چراکه موشک‌های ایران برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

 

قطعنامۀ 2231 شورای امنیت در تاریخ 23 تیرماه 1394 و در حمایت از توافق هسته‌ای موسوم به برنامۀ جامع مشترک اقدام (برجام) به تصویب رسید.