چرا آخوندی در کمیسیون عمران مجلس حضور نیافت؟

گروه سیاسی- وقت کشی برای مطرح نشدن استیضاح آخوندی در صحن مجلس بدانجا رسید که خود وزیر هم با شگردهایی به دنبال این وقت کشی است تا استیضاح وی با بهانه های مختلف در صحن مجلس مطرح نشود.

به گزارش  افکارنیوز « چرا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون عمران حاضر نشد»، «چرا وزیر بعد از عدم حضور به رئیس مجلس نامه نوشت»، «چرا هیئت رئیسه مجلس طرح استیضاح این وزیر را مجددا به کمیسیون برگرداند» و  «چرا استیضاح در دستور کار صحتن مجلس قرار نگرفت»، اینها سوالاتی است که فقط  2 کلمه جواب دارد «وقت کشتی».

ماجرای استیضاح آخوندی اکنون بعد از 73 روز بعد از کلید خوردن در پنجم آذر ماه همچنان در مجلس بلا تکلیف است و هنوز مرحله اولیه انجام این استیضاح که همان نشست مشترک وزیر و استیضاح کنندگان است، طی نشده است.

البته آخوندی در مجلس حامیانی دارد و این حامیانش مانع استیضاح وی در مجلس می شوند. چرا که می دانند در صورت مطرح شدن استیضاح در صحن مجلس احتمال عزل وزیر وجود دارد.

از طرف دیگر این اسیضاح با 84 امضاء در روز یکشنبه 14 آذر تحویل هیئت رئیسه مجلس شد و به رغم تلاش گسترده مسئولین وزارت راه و شهرسازی تنها 12 نماینده امضای خود را پس گرفتند و 72 نماینده بر استیضاح وزیر اصرار دارند.

نمایندگان حامی وزیر که عزم جدی همکاران خود را در استیضاح وزیر دیدند، بهترین راهکار در این زمینه را وقت کشی در استیضاح دانستند.

اولین بهانه برای وقت کشی و معطلی استیضاح بررسی برنامه ششم توسعه در صحن مجلس بود.

در حالی که استیضاح وزیر در روز یکشنبه 14 آذر تحویل هیئت رئیسه شد و هیئت رئیسه هم این استیضاح را برای بررسی و برگزاری نشست میان وزیر و نمایندگان به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داد اما کمیسیون عمران  تا روز یکشنبه 28 آذر که برنامه توسعه در صحن مجلس مطرح شد، استیضاح را در دستور کار خود قرار نداد و بعد از آن هم بررسی برنامه توسعه در صحن مجلس، بهانه کمیسیون عمران برای برگزار نکردن این جلسه بود.

با فشار نمایندگان و تذکر برخی از متقاضیان استیضاح در خصوص کم کاری کمیسیون عمران و بی توجهی به استیضاح، قرار بود روز سه شنبه 21 دی ماه نشست مشترک وزیر و نمایندگان متقاضی استیضاح در کمیسیون برگزار شود اما به دلیل فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی در روز یکشنبه 19 دی ماه و برگزاری مراسم تشییع در روز سه شنبه، این نشست برگزار نشد.

بعد از تصویب لایحه برنامه ششم توسعه در صحن مجلس، نمایندگان برای سرکشی به حوزه های انتخابیه رفتند. اما جلسات مجلس از روز یکشنبه دهم بهمن از سر گرفته شد و قرار بود کمیسیون عمران مجلس بعدازظهر روز یکشنبه دهم بهمن نشست مشترک میان نمایندگان متقاضی و وزیر راه و شهرسازی را برگزار کند.

ولی وزیر در این نشست حضور نیافت و بهانه وی هم این بود که دعوتی از سوی کمیسیون برای حضور در جلسه صورت نگرفت.

گرچه کمیسیون عمران می توانست با ارسال دعوت نامه، بهانه را از وزیر بگیرد اما این کار خواسته یا ناخواسته انجام نشد و وزیر هم از این فرصت برای تعویق استیضاح و وقت کشی بیشتر بهره برد.

هرچند کمیسیون عمران مجلس در روز دوشنبه نامه ای به هیئت رئیسه ارسال کرد که وزیر در نشست مشترک حضور نیافت و نمایندگان بر انجام استیضاح اصرار دارند اما خود وزیر نامه ای به لاریجانی نوشت و دلیل عدم حضورش را ندادن دعوت نامه ذکر و تاکید کرد چنانچه کمیسیون از وی دعوت کند، در نشست حضور خواهد یافت.

همین نامه باز بهانه ای شد تا استیضاح وزیر در صحن مجلس مطرح نشود و مجدد به کمیسیون عودت داده شود.

هفته جاری باز مجلس به دلیل سرکشی به حوزه های انتخابیه تعطیل است و نمایندگان جلسه ندارند.

در هر حال هفته آینده نمایندگان هم در صحن مجلس و هم در کمیسیونهای تخصصی جلسه دارند.

برگزاری نشست میان وزیر و نمایندگان و ارائه گزارش به هیئت رئیسه در خصوص نتایج این نشست، در کمیسیون حداقل یک هفته زمان می برد.  احتمالا بودجه سال 96 از هفته آینده در دستور کار نمایندگان در صحن مجلس قرار می گیرد.

طبق آئین نامه داخلی مجلس وقتی بودجه در صحن مجلس مطرح شود تا پایان رسیدگی به آن هیچ طرح یا لایحه دیگر در دستور کار نمایندگان قرار نخواهد گرفت.

مجلس تا پایان سال درگیری بررسی لایحه بودجه خواهد بود و عملا استیضاح این وزیر تا پایان سال در صحن مجلس مطرح نخواهد شد.

سرنوشت این استیضاح در سال آینده هم چندان روشن نخواهد بود چرا که در بهار سال آینده فضای کشور به سمت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می رود و قطعا حامیان وزیر با این بهانه که در این شرایط استیضاح به صلاح نیست، مانع آن خواهند شد.

پنجم آذر در پی تصادف قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد در ایستگاه هفت خوان سمنان 49 مسافر زائر امام رضا(ع) در آتش سوختند و جزغاله شدند.

روز یکشنبه 14 آذر طرح استیضاح این وزیر با 84 امضا تحویل هیئت رئیسه مجلس و به کمیسیون عمران ارجاع شد.

 کمیسیون عمران اکنون 73 روز است که این طرح را معطل کرده و بررسی آنرا به تاخیر انداخته است.

کمیسیون موظف بود ظرف 10 روز نشستی میان نمایندگان متقاضی استیضاح و وزیر برگزار و نتیجه را به هیئت رئیسه مجلس اعلام کند.


علیرضا تهرانی