ترامپ می خواهد رابطه بین ایران و روسیه را خراب کند!

روزنامه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت: به گفته مقامات ارشد دولت آمریکا و مقامات بلندپایه عرب و اروپایی، دولت ترامپ در حال بررسی راهکارهایی است تا اتحاد نظامی و دیپلماتیک روسیه با ایران را متزلزل کند تا هم بتواند به بحران سوریه پایان دهد و هم بر نبرد با گروه تروریستی داعش شدت بخشد.

به گفته این مقامات، این استراتژی نوظهور می‌کوشد میان وعده‌های ظاهراً متناقض ترامپ برای بهبود روابط با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و تقابل شدید با حضور نظامی ایران – که مهمترین متحد مسکو محسوب می‌شود – در منطقه نوعی آشتی برقرار کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا در این خصوص گفت کاخ سفید، علی‌رغم اظهارات آشتی‌جویانه ترامپ در خصوص رهبر روسیه که اوایل همین هفته مطرح شد، در خصوص روسیه هیچ توهمی ندارد و یا پوتین را «انسانی درستکار» نمی‌داند. ولی وی افزود دولت آمریکا روسیه را همانند تهدید ایجاد‌شده برای آمریکا در زمان جنگ سرد از سوی اتحاد جماهیر شوروی، تهدیدی بزرگ قلمداد نمی‌کند و ترامپ به محدود کردن ایران متعهد است.

این استراتژی به طور کامل درباره پیام‌های متناقضی که ترامپ و اطرافیانش درباره مسکو ارسال کرده‌اند توضیحی کامل ارائه نمی‌دهد؛ پیام‌هایی که متحدان آمریکا را به شدت نگران کرده و رهبران جمهوری‌خواه را در کنگره شگفت‌زده کرده است.

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ خودش بار دیگر در یک مصاحبه با فاکس نیوز که یکشنبه شب پخش شد، درباره تمایلش به بهبود روابط با روسیه سخن گفت. وی گفت کنار آمدن با روسیه از سایر گزینه‌ها بهتر است. وقتی «بیل او‌رایلی»، مجری فاکس نیوز گفت پوتین یک «قاتل» است، ترامپ اینطور پاسخ داد: «واقعاً؟ فکر می‌کنید کشور ما واقعاً بیگناه است؟»

اما افرادی که در جدیدترین مباحثات سیاسی حضور دارند استدلال می‌کنند تمرکز ویژه‌ای بر تلاش برای تفرقه‌افکنی میان روسیه و ایران وجود دارد.

کرملین گفته است در عصر دولت ترامپ قصد دارد روابطش را با آمریکا تقویت کند. اما در ماه‌های اخیر از قصد خود برای گسترش همکاری‌هایش با ایران خبر داده است.

مسکو و تهران در سال‌های اخیر، ائتلاف نظامی تنگاتنگی در سوریه ایجاد کرده اند. کرملین یک تأمین‌کننده اصلی سامانه‌های تسلیحاتی و ملزومات هسته‌ای برای ایران است.