برنامه مذاکرات آستانه با حضور ایران

 وزارت امور خارجه قزاقستان امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد: نشست دو روزه «آستانه3» چهارشنبه آغاز می‌شود.

در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه قزاقستان آمده است: در نشست آستانه 3 هیات‌های ایران، روسیه و ترکیه، دولت سوریه، نمایندگان مخالفان مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه و نمایندگانی از آمریکا و اردن نیز شرکت می کنند.

در ادامه بیانیه آمده است: بنا به اعلام ایران، روسیه و ترکیه کشورهای بانی مذاکرات آستانه، در نشست آستانه 3 مسائل مربوط به رعایت آتش بس در سوریه، اقدام‌ها برای تثبیت اوضاع در مناطق معینی از این کشور و نیز مسائل مربوط به مذاکرات آتی سوری در ژنو مطرح و بررسی می‌شود.

برنامه از سرگیری مذاکرات سوری در ژنو پس از حدود هشت ماه تاخیر برای بیستم فوریه (دوم اسفند) برنامه ریزی شده است.

در نشست آستانه 3 همچنین گروه مشترک عملیاتی گزارشی از وضعیت سوریه ارائه و تدابیر لازم برای تقویت آتش بس در این کشور مورد توافق قرار می گیرد.

مذاکرات چندجانبه آستانه روزهای چهارم و پنجم بهمن ماه به ابتکار ایران، روسیه و ترکیه با حضور نمایندگان دولت و گروههای مسلح برگزار شد و برای اولین بار نمایندگان دولت قانونی سوریه رودرو با نمایندگان معارضان مسلح مذاکره کردند.

هفته پیش هیات‌های کارشناسی روسیه، ایران، ترکیه و نمایندگان سازمان ملل نشست دوم را در آستانه برگزار کردند که در آن اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس، ساز و کار نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتمادساز بررسی شد.

آتش بس فراگیر کنونی از 10 دی ماه با طراحی ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان مذاکرات آستانه برقرار شده که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تائید قرار گرفته است.