سرنوشت استیضاح چهار وزیر از زبان سخنگوی هیئت رئیسه / احتمال بررسی استیضاح در جلسه فوق العاده صحن

گروه سیاسی- اکبر رنجبرزاده نماینده اسدآباد در مجلس شورا اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به استیضاح چهار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی گفت: استیضاح فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش که ۳۷ امضاء دارد، به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع شده که قرار است وزیر روز سه شنبه در کمیسیون حاضر شود و به محورهای استیضاح پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه استیضاح محمدهادی فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدا 21 امضاء داشت، افزود: 12 نماینده امضای خود را پس گرفتند و تعداد امضاها به زیر حد نصاب رسید. اما اخیرا 2 نماینده دیگر به جمع متقاضیان استیضاح اضافه شدند که در حال حاضر این استیضاح لب مرز قرار دارد و تکلیف آن چندان مشخص نیست.

دبیر هیئت رئیسه مجلس با اشاره به قانع نشدن متقاضیان استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از توضیحات وزیر و ارجاع گزارش کمیسیون به هیئت رئیسه مبنی بر اصرار نمایندگان بر انجام استیضاح اضافه کرد: تا ساعت سه بعدازظهر دیروز دوشنبه گزارش کمیسیون عمران به هیئت رئیسه مجلس ارجاع نشد و با توجه به اخبار رسیده مبنی بر قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر، اینجانب حتی از مسئولین دفتر هیئت رئیسه هم در خصوص ارجاع گزارش کمیسیون عمران پرس وجو کردم اما مسئولین هم گفتند چیزی واصل نشد.

رنجبرزاده در پاسخ به این سوال اگر گزارش کمیسیون عمران بر استیضاح وزیر امروز سه شنبه به هیئت رئیسه مجلس واصل شود، آیا استیضاح در صحن امروز اعلام وصول می شود، گفت: ما باید در هیئت رئیسه در این زمینه صحبت و بعد تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به اسستیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی که گفته می شود 50 امضا و 9 محور دارد، گفت: استیضاح این وزیر در رسانه ها مطرح شده و من از از طریق اخبار متوجه شدم و هنوز به هیئت رئیسه واصل نشده تا به کمیسیون تخصصی ارجاع شود.

دبیر هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال با توجه به اینکه لایحه بودجه در روزهای آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد، آیا در حین بررسی لایحه بودجه استیضاح هم در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، گفت: طبق آئین نامه داخلی مجلس، در هنگام بررسی برنامه توسعه در صحن مجلس هیچ دستور دیگر در صحن مطرح نمی شود. اما آئین نامه در خصوص بررسی لایحه بودجه اشاره ای ندارد و فقط عنوان شده که بررسی لایحه بودجه بلا انقطاع هر روزه حداقل چهار ساعت در صحن مجلس خواهد بود.

رنجبرزاده در پاسخ به این سوال که برخی نمایندگان معتقدند هیئت رئیسه مجلس مانع استیضاح وزرا می شود، گفت: ما به محض دریافت استیضاح آنرا به کمیسیون تخصصی مجلس ارجاع می دهیم معطلی استیضاح در کمیسیونها ربطی به هیئت رئیسه مجلس ندارد.

وی گفت: اگر در زمان بررسی لایحه بودجه، استیضاحی در دستور کار مجلس قرار گیرد و نمایندگان موافق باشند این استیضاح در جلسه فوق العاده مجلس قابل بررسی است.