تلاش برای تحقق اهداف ضدایرانی ترامپ

"ایگور کوروتچینکو" کارشناس نظامی و سردبیر مجله «دفاع ملی» روسیه معتقد است که طرح جدید آمریکا برای ایجاد بلوک نظامی با حضور برخی کشورهای عربی علیه ایران، اگر واقعا تحقق پیدا کند، امنیت منطقه و کل جهان را در معرض تهدیدات جدی قرار خواهد داد.

"الکساندر پرینجیف" کارشناس نظامی  و استاد دانشگاه علوم اقتصادی روسیه نیز معتقد است که طرح آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در منطقه خاورمیانه، بطور غیرمستقیم روسیه را نیز تهدید می کند، برای اینکه ایران متحد روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه است.

مسئله این است که طبق اطلاعات روزنامه «وال استریت ژورنال»، دولت "دونالد ترامپ" در حال انجام مذاکراتی همزمان با چند کشور عربی در مورد امکان ایجاد اتحادی نظامی بر اساس الگوی ناتو است. جالب توجه است که در این اتحاد به غیر از کشورهای عربی، اسرائیل نیز ممکن است وارد شود. به نوشته این روزنامه آمریکایی، احتمالا کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و اردن در «ناتوی عربی» حضور خواهند داشت، در حالیکه برخی از این کشورها خود مشکلاتی با اسرائیل دارند. سایر کشورهای عربی مانند کویت و بحرین نیز ممکن است به این اتحاد نظامی محلق شوند.

بر اساس طرحی که برای این منظور تهیه شده، این اتحاد نظامی بر اساس الگوی ساختار پیمان آتلانتیک شمالی و بر اساس همان اصل «یکی برای همه و همه برای یکی» پایه گذاری می شود. در رابطه با حضور اسرائیل در این اتحادیه نیز باید گفت که همکاری‌ها با تل آویو در حد تبادل اطلاعات خواهد بود. وال استریت ژورنال در این رابطه نوشته است: «آمریکا حاضر به حمایت از اتحادیه در عرصه دفاعی و اطلاعاتی است، ولی نه آمریکا و نه اسرائیل در پیمان دفاع جمعی این کشورها مشارکت نخواهند داشت.»

تلاش برای تحقق اهداف ضدایرانی ترامپ

واضح است که برای موجودیت هر بلوک نظامی، وجود یک تهدید مشترک نیز نیاز است. با وجودیکه بسیاری از جزییات مربوط به شکل گیری و عملکرد آتی «ناتوی عربی» هنوز مشخص نیست، ولی دشمن بالقوه کشورهای عضو این تشکیلات از هم اکنون تعیین شده است. روزنامه آمریکایی مدعی است: «دولت ترامپ امیدوار است که تبادل اطلاعات کشورهای شرکت کننده در این پیمان نظامی با اسرائیل بتواند مانع از اقدامات دشمن مشترک آنها، یعنی ایران، شود.»

کوروتچینکو، کارشناس نظامی روس می گوید: «اگر واقعا چنین طرحی عملی شود، آسیب جدی به امنیت منطقه و جهان وارد خواهد نمود. هیچ دلیل منطقی برای تشکیل بلوک نظامی علیه ایران وجود ندارد. ایران تهدیدی برای هیچ کشوری بوجود نیاورده است. ایران در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است. ایران در حال اجرای تعهدات خویش در چارچوب توافقنامه هسته ای است.» 

وی تاکید کرده است که مقامات دولت دونالد ترامپ از ابتدای فعالیت خود اظهارات منفی و حتی خصمانه ای علیه ایران بیان کرده و حتی از امکان خارج شدن آمریکا از توافقنامه هسته‌ای صحبت می کنند. در حالی که براساس ضوابط بین المللی هیچ دلیلی وجود ندارد که اقدام نظامی هیچ کشوری علیه ایران را توجیه کند و اگر چنین اقدامی صورت بگیرد، بدون تردید، یک تجاوز نظامی محسوب خواهد شد.

این کارشناس می افزاید: «چنین اقدامی را نمی توان سازنده نامید، برای اینکه ایران در حال حاضر همکاری بسیار خوبی در حل و فصل مناقشه در سوریه داشته و در جبهه واحدی با جامعه بین المللی در مبارزه با تروریسم قرار دارد. ضمن اینکه تشکیل جبهه‌ای منطقه‌ای با مشارکت آمریکا علیه جمهوری اسلامی، به هیچ وجه مطابق با حقوق بین الملل و یا در جهت تقویت ثبات در منطقه نخواهد بود.»

نقش اسرائیل در این اتحاد نظامی-عربی چیست؟

به نوشته خبرگزاری «نووستی»، مقامات واشنگتن واقعا تمایل دارند تا ابتکارعمل آنها در خصوص ایجاد یک بلوک نظامی-عربی بتواند تا به آخر عملی شود و بتواند با اسرائیل هم در این زمینه همکاری داشته باشد. البته اسرائیل قصد ندارد بطور مستقیم به این اتحاد ملحق شود، ضمن اینکه با توجه به اختلافات شدیدی که بین تل آویو و برخی از کشورهای عربی، چنین چیزی غیرممکن به نظر می رسد، ولی می تواند از طریق تبادل اطلاعات با این بلوک نظامی همکاری داشته باشد.

کوروتچینکو، سردبیر مجله «دفاع ملی» روسیه، احتمال تبادل اطلاعاتی با اسرائیل در این زمینه را بسیار بعید دانسته  و می گوید: «من فکر نمی کنم که عربستان سعودی حاضر باشد حتی در رابطه با ایران هم به همکاری اطلاعاتی با اسرائیل، حتی از طریق آمریکا، مبادرت ورزد. بطور قطع اتحادیه عرب هم با چنین اقدامی موافقت نخواهد کرد.»

«نووستی» یادآور شده است، رئیس جمهوری جدید آمریکا اخیرا جمهوری اسلامی ایران را بعنوان «دولتی تروریستی» نامیده  و جالب است که درز اطلاعات در رابطه با قصد واشنگتن برای ایجاد این بلوک نظامی-عربی، دقیقا همزمان با نخستین سفر "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل به آمریکا صورت گرفته است.

ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با نتانیاهو، بار دیگر به تهران حمله کرده و گفت که اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته‌ای بسازد. او در عین حال، با وجود تناقض آشکار در این قضیه، بار دیگر از توافق هسته‌ای با ایران انتقاد کرده و این توافق را بدترین معامله‌ای نامید که در طول تاریخ صورت گرفته است!

ایران متحد روسیه است و مسکو باید از تهران حمایت کند

"الکساندر پرینجیف" کارشناس نظامی دیگر روس  نیز معتقد است، طرح آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی در منطقه خاورمیانه، بطور غیرمستقیم روسیه را نیز تهدید می کند، برای اینکه ایران متحد روسیه در مبارزه با تروریسم در منطقه است.

او می گوید: «البته اقدامات دولت دونالد ترامپ علیه ایران کاملا قابل پیش بینی بود. ظاهرا ترامپ فعلا علاقه‌ای به ناتو اروپایی نداشته و مایل است تا پیمان مشابهی در منطقه خاورمیانه بوجود آورد. او آشکارا هر اقدامی که فکر می کند منافع آمریکا را تامین می کند، انجام می دهد. ترامپ  مواضع ضدایرانی خود را حتی در دوران مبارزات انتخاباتی نیز پنهان نکرده بود. ضمن اینکه "باراک اوباما" رئیس جمهوری قبلی آمریکا اصلا تمایلی برای جنگ واقعی با ایران نداشته و تلاش کرد تا اختلافات با تهران را تا جای ممکن کاهش دهد.»

به گفته پرینجیف، دورنمای ایجاد «ناتوی خاورمیانه» را نباید خوشحال کننده تصور کرد. وی افزود: «می توان تصور کرد که چنین اتحاد نظامی، اهداف خصمانه‌ای علیه ایران خواهد داشت. صحبت ممکن است بر سر اقدامات سری علیه ایران و حتی انجام عملیات نظامی گسترده باشد. در حقیقت آمریکایی ها می خواهند اهداف خود علیه ایران را بدست کشورهای عربی پیاده کنند.»

وی با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی ایران متحد روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه است و بعنوان عضو آتی سازمان همکاریهای شانگهای محسوب می شود، افزود: «به همین دلیل روسیه و چین باید از ایران در برابر این نقشه حمایت کرده و اجازه ندهند که این کشور مانند عراق و لیبی، عرصه تازه ای برای عملیات نظامی تجاوزکارانه آمریکا قرار بگیرد.» 

این کارشناس نظامی یادآور شد: «به نظر می رسد هیچ تغییری در سیاستهای آمریکا بوجود نیامده است. آمریکا با ایجاد ائتلافی ضد ایرانی، بجای تمرکز روی مبارزه با تروریسم، قبل از هر چیز آب به آسیاب تروریسم بین المللی می ریزد. اگر برای ترامپ مقابله با ایران اهمیت بیشتری نسبت به مبارزه با تروریسم دارد، به معنای آن است که سیاست وی هیچ تفاوتی با سیاست سابق آمریکا در گسترش بی ثباتی در مناطق مختلف جهان ندارد.»

تاکنون هیچ اتحادی کشورهای عربی را همسو نکرده

خبرگزاری «نووستی» همچنین یادآور شده است: نظریه متحد شدن کشورهای عربی در یک بلوک نظامی-سیاسی، ایده جدیدی نیست. در این راستا نیروهای متحد منطقه ای در چارچوب اتحادیه عرب بوجود آمده است که 22 کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را شامل می شود. علاوه بر این پادشاهی های منطقه خلیج فارس هم نیروهای نظامی-دریایی متحدی تشکیل داده اند. البته ظاهرا بلندپروازانه ترین اتحاد نظامی کشورهای عربی، تشکیل ارتش متحد عربی در چارچوب ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان سعودی است که عملیات نظامی در یمن را انجام می دهد. این ائتلاف دربرگیرنده 34 کشور عرب است، ولی اختلافات سیاسی بسیار بین این کشورها، رقابت برای رهبری در منطقه و  البته اختلافات مذهبی بین آنها، توان بالقوه این ائتلاف را کاهش داده و اهداف تعیین شده برای آن عملا تحقق نیافته است.

ضمن اینکه منابع خبری نزدیک به مذاکرات آمریکا و متحدان عربی آن، شرکت کنندگان احتمالی در این بلوک نظامی، از هم اکنون درخواست‌هایی از واشنگتن داشته‌اند. به گفته آنها، عربستان سعودی و امارات متحده عربی درخواست‌ها و شروطی را برای همکاری با اسرائیل مطرح کرده اند: این دو کشور می خواهند تا دولت آمریکا قانونی که به خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 اجازه می دهد تا از طریق دادگاه‌های آمریکایی دولت‌های عربستان و امارات را مجبور به پرداخت غرامت می کند، لغو گردد. بر اساس اطلاعات دیپلماتهای عربی، مصر نیز در ازای شرکت در این اتحاد نظامی، احتمالا خواستار آن خواهد شد تا آمریکا تشکیلات «اخوان المسلمین» را بعنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسد.