مهم ترین نگرانی ترکیه در برابر ایران
سایت بی بی سی با انعکاس خبر احضار سفیر ترکیه در تهران نوشت: وزارت امور خارجه ایران با احضار سفیر ترکیه در تهران به سخنان اخیر رییس‌جمهور و وزیر خارجه کشور همسایه اعتراض کرد.

 

رضا هاکان تکین٬ سفیر ترکیه در تهران به وزارت خارجه رفت تا ابراهیم رحیم‌پور٬ معاون وزیر خارجه ایران مراتب اعتراض این کشور را به او اعلام کند.

 

دیروز در نشست امنیتی مونیخ٬ مولود چاووش‌اوغلو٬ وزیر خارجه ترکیه ایران را متهم کرده بود که با ترویج "فرقه‌گرایی" ثبات را در بسیاری از کشورهای منطقه مانند عربستان٬ بحرین و کشورهای حاشیه خلیج فارس تضعیف می‌کند.

 

او مدعی شده بود که "ایران سعی دارد عراق و سوریه را به دو کشور شیعه تبدیل کند که این بسیار خطرناک است."

 

چند روز پیش از این هم رجب طیب اردوغان٬ رییس‌جمهوری ترکیه٬ در سفرش به بحرین با تکرار اتهاماتی علیه ایران گفته بود: "ما نمی‌خواهیم شاهد تجزیه سوریه باشیم. اما شما می‌دانید کسانی هستند که هم در سوریه و هم در عراق به دنبال استفاده از شکاف‌های فرقه‌ای هستند."

وزارت خارجه ایران قبلا به اظهارات هر دو مقام ترکیه‌ای اعتراض کرده بود.

ترکیه در حالی ایران را به متهم به دخالت در سوریه می کند که این کشور به بهانه مبارزه با داعش بدون اجازه رسمی و قانونی دولت سوریهو برخلاف قوانین بین المللی، با اعزام نیرو به شهر الباب در استان حلب، این شهر را به اشغال خود در آورده است،اما ایران به درخواست رسمی دولت قانونی سوریه، برای دفاع از این کشور نیرو به سوریه اعزام کرده است امری که منطبق با قوانین بین المللی است.