واکنش کمیسیون امنیت به گزارش هسته ای آمانو
حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم اسلام اباد غرب با اشاره به گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه میزان ذخائر اورانیوم کم‌غنای ایران کمتر از محدوده تعیین شده در برجام است، گفت: گزارش آمانو در شرایطی مطرح شد که آمریکا به یک سری از مرتجعین ادعاهای فصل هفت را علیه ایران مطرح می‌کند.

 

وی با بیان اینکه ادعای فصل هفت مبتنی بر این است که ایران تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است که پیش از این ادعاها در قالب مسئله هسته‌ای ایران مطرح شده بود، افزود: عملا با امضای برجام ادعاهای فصل هفت در موضوع هسته‌ای به خاطر گزارش های مرتبط آژانس در موضوع برنامه هسته‌ای ایران کاهش یافت که این گزارش ها گواهی بر پایبندی ایران به تعهدات اش درباره برجام بود.

 

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی افزود: در خلال این گزارشات با روی کارآمدن ترامپ خیلی ها تلاش کردند فضای تهاجمی را به سمت ایران جهت دهند و ایران هراسی مبتنی بر ادعاهای فصل هفت منشور را دوباره زنده کنند.

 

فلاحت پیشه افزود: در چنین شرایطی این گزارش ارزشمند است چون نه تنها ادعاها در مورد موضوع هسته‌ای را رسما بی اساس نشان می دهد بلکه سندی بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران بر اجرای برجام به ویژه در موضوع ذخایر غنی شده است. اینکه ما می‌توانیم تا 300 کیلو اورانیوم غنی‌سازی شده داشته باشیم ولی 100 کیلو را داریم،‌ این را امری فنی می‌دانم ضمن اینکه می‌تواند علامت سیاسی باشد مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران وارد خطوط قرمز بهانه‌ساز نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: ما از لحاظ فنی می‌توانیم میزان لازم را وارد کرده و اقلام مقدماتی‌تر برای تولید سوخت هسته‌ای وارد کنیم که سقف آن نیز 300 کیلو است. در مجموع بنده معتقدم گزارش آمانو در شرایط کنونی بهانه‌زدایی از آن دسته بازیگرانی که به دنبال احیای ایران‌هراسی علیه ایران هستند را می گیرد.

 

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام، گفت: از ابتدا موضوع کارشکنی‌های آمریکا بخشی از واقعیت تلخ برجام بود. در گزارش‌های چهارگانه وزارت امور خارجه نیز بر عهدشکنی آمریکا تأکید شده که آن نیز بارها از طرف جمهوری اسلامی ایران به شورای مربوطه اعلام شده است. در این شرایط گزارش آژانس بین‌المللی می‌تواند توان چانه‌زنی و دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایران علیه بازیگران دیگر را تقویت کند.