به گزارش افكار به نقل از مهر،"مجتبی امانی" در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به قطعی ۳۰ ساله روابط میان ایران و مصر افزود: بعید نمی دانم که برخی از طرفها در راه بهبود روابط ایران و مصر مانع ایجاد کنند.
وی تاکید کرد: «زمان اجرایی شدن توافقنامه هواپیمایی میان دو کشور که " حمید بقایی " معاون رئیس جمهور ایران اخیرا با سفر به مصر بر امضای آن نظارت داشت، همچنان مشخص نشده است.»
سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در قاهره افزود: «البته این توافقنامه هواپیمایی در کوتاهترین زمان ممکن اجرایی می شود اما از لحاظ فنی و هماهنگی های لازم با خطوط بین المللی هوایی ممکن است کمی به درازا کشیده شود. به همین دلیل نمی توانم موعد مشخصی برای اجرایی شدن آن اعلام کنم.»
البته با وجود اینکه قاهره شرط بهبود روابط دوجانبه را تسلیم و یا اخراج مصریهایی که به ایران گریخته اند اعلام کرده است، این مقام ایرانی از روند صعودی روابط میان ایران و مصر خبر داد و در این باره اظهار داشت: «می توان این طور مسائل را به سادگی در گفتگوهای دوجانبه بدون ارتباط دادن آن به مسئله از سرگیری روابط مطرح کرد.»
سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در قاهره خاطر نشان کرد: «با تاکید می توانیم بگوییم که روابط ایران و مصر در حال بهبود است. تهران و قاهره باید در راستای رویارویی با چالشهای پیش رو روابط خود را توسعه دهند.»
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره امکان صادرات گندم ایران به مصر اظهار داشت: «من خودم موضوع صادرات گندم ایران به مصر را مطرح کردم اما این مسئله باید از طریق توافق میان شرکت های خصوصی پیگیری شود.»
امانی در ادامه افزود: «البته پس از طرح این مسئله رسانه ها تنها به مسئله صادرات گندم پرداختند در حالی که در اینجا موضوعات مهم دیگری نیز وجود دارد. از جمله اینکه ایران توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد و ما می توانیم این تجربه را در اختیار مصر و دیگر کشورهای اسلامی قرار دهیم.»
سرپرست دفتر حافظ منافع ایران در قاهره با تاکید بر آمادگی ایران در زمینه کمک به مصر در راستای پیشبرد برنامه هسته ای این کشور در راستای اهداف صلح آمیز افزود: ایران بارها آمادگی خود را برای ارائه این گونه مساعدتها به کشورهای اسلامی ابراز داشته است. تا تجربیات و اطلاعات خود را در این زمینه برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در اختیار آنان قرار دهیم.
مجتبی امانی تاکید کرد: «ایران این بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته ای را به جای اینکه در انحصار چند کشور باشد، حق تمامی ملت های جهان می داند.»
وی با اشاره به سفر اخیر "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران به لبنان تاکید کرد: این دیدار تنها یک پیام به همراه داشت و آن لزوم ثبات و امنیت در کشورهای منطقه برای مواجهه با چالشها است.