سخنان عجیب منتجب نیا درباره شورای نگهبان

رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی و از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در یک میتینگ دانشجویی اظهار کرده است:

«در کشور ما متأسفانه شورای نگهبان با ایجاد نظارت استصوابی به خود حق می دهد که هر کسی را از جمله مقامات اجرایی کشور ردّ صلاحیت کند و خود را به هیچ وجه مستلزم کسب نظر از مراجعه چهارگانه نمی‌دانند و به همین دلیل در هر دوره انتخابات هزاران نفر از مردم کشور را رد صلاحیت می‌کنند!»[7]

 

*منظور منتجب‌نیا از «هزاران نفر در هر دوره»، ثبت نام چند ده هزار نفری در انتخابات‌های مجلس شورای اسلامی است.

انتقادات وی از نظارت استصوابی شورای نگهبان که یک واجب عقلانی و قانونی است هم نکته تازه‌ای نیست و چهره‌های جریان سیاسی خاص همواره در موسم نزدیک شدن به ایام انتخابات، اعتراضات غیر مدللی را به این مسئله ابراز می‌دارند.

اظهارات منتجب‌نیا در انتقاد از نظارت استصوابی و اشاره به ردّ صلاحیت بخشی از داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس در حالی است که حتی با وجود نظارت استصوابی نیز بعضاً کسانی توانسته‌اند از مردم رأی بگیرند که سابقه کشف حجاب و دروغگویی را نیز دارند!

آقای منتجب‌نیا همچنین حتماً خاطره تحصن و استعفای جمعی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس ششم را نیز از یاد نبرده است.

و لذا اگر هم حرفی هست تأکید بیشتر بر نظارت استصوابی و تقویت شورای محترم نگهبان است نه ردّ آن.

اشاره‌های منتجب‌نیا به ردّ صلاحیت هزاران نفری مردم توسط شورای نگهبان در حالی است که اصلاح‌طلبان هنوز توضیح اقناع‌کننده‌ای درباره صحبت‌های خود پیرامون جنجال‌های مربوط به «بورسیه‌ها»، «تقلب سال 88»، «املاک نجومی» و «فلج شدن اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌ها» نداده‌اند! (که جملگی سخنانی دور از واقعیت بودند...)

گفتنیست، حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز روز دوشنبه گذشته در یک سخنرانی گفته است: در سال ۹۲ روحانی رد صلاحیت نشد چون فکر می‌کردند رای نمی‌آورد. گفتند بیاید هم رای ندارد. اما دیدیم مردم چه کردند و چه رایی دادند!