ترامپ غیر عادی است/آمریکا نمی تواند برجام را لغو کند

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور جدید آمریکا از زمانی که در 20 ژانویه رسما قدم به کاخ سفید گذاشت با طرح برخی تصمیمات و برنامه های جنجالی تنش ها و نگرانی های زیادی را در جامعه بین المللی ایجاد کرده است.

اظهارات اخیر ترامپ درباره لزوم افزایش تسلیحات اتمی آمریکا یکی از برنامه های جدید واشنگتن است که نگرانی های زیادی را درباره احتمال وقوع رقابت های تسلیحاتی و تنش های جدید در جامعه بین المللی ایجاد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که خواهان تضمین دستیابی آمریکا به «برترین زرادخانه اتمی جهان» است و گفت که این کشور از ظرفیت خود برای تولید تسلیحات اتمی عقب مانده است.

وی بر این مسئله تاکید کرد که هرگز نمی خواهد در زمینه تسلیحات اتمی از رقبای خود عقب بماند. وی با این اظهارات در اصل از رقابت تسلیحات اتمی در دنیا استقبال کرده که این مسئله به زعم بسیاری کارشناسان بین المللی و غربی عواقب فاجعه باری را برای جهانیان به همراه خواهد داشت.

 

در همین ارتباط گفتگویی را  دکتر"کریستیان ویپرفورت"، از کارشناسان مسائل روسیه شورای روابط خارجی آلمان, (dgap) مدرس دانشگاه های آلمان انجام داده ایم.

یکجانبه گری ترامپ رویکردی اشتباه است

وی درباره عواقب تصمیمات رئیس جمهور جدید آمریکا برای افزایش تسلیحات اتمی این کشور گفت: آمریکا در این زمینه البته همراه با روسیه در راس مجموعه قرار دارد. نه تنها آمریکا و روسیه بلکه همچنین انگلیس هم تصمیم گرفته است با صرف هزینه بالا زرادخانه های سلاح های اتمی خود را مدرنیزه کند. اظهارات ترامپ در این باره همچنان مبهم است.

در نهایت ترامپ معتقد است که به عنوان رئیس جمهور آمریکا کشورش در درجه بسیار بالا   در شرایطی قرار دارد که می تواند به صورت یکجانبه امور واقعی را پیش ببرد. اما این رویکردی اشتباه است.

وی در این باره که ترامپ قرارداد استارت جدید برای کاهش تسلیحات هسته ای استراتژیک بین روسیه و آمریکا را توافقی بد نامیده و با آن مخالف است نیز گفت: قرارداد استارت 2 یک توافق متعادل به نفع هر دو طرف بود و این بر خلاف توافق قبلی آمریکا وروسیه در این باره بود که بیشتر برای آمریکا منفعت داشت.

آمریکا نمی تواند برجام را لغو کند

دکتر ویپرفورت درباره توافق اتمی ایران با غرب که ترامپ آن را توافقی بد نامیده و احتمال اینکه رئیس جمهور جدید آمریکا آن را لغو کند نیز گفت: توافق هسته ای یک توافق چند جانبه بین شش قدرت شورای امنیت سازمان ملل با ایران است. آمریکا نمی تواند آن را لغو کند. واشنگتن همچنین به صورت جدی این تصور را ایجاد نمی کند که در این راستا تلاش می کند.

ترامپ رئیس جمهوری غیر عادی است

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا به نظر شما سیاست های ترامپ منجر به شکل گیری رقابت تسلیحاتی جدیدی در دنیا می شود گفت: ترامپ یک رئیس جمهوری غیر عادی و نامتعارف است. تحت ریاست جمهوری وی تغییرات گسترده ای در عرصه سیاست داخلی و خارجی در آمریکا وجود خواهد داشت که تاثیرات جهانی دارد. پیش بینی این مسئله که تاثیرات سیاست های ترامپ چه خواهد بود دشوار است، یک رقابت تسلیحاتی جدید می تواند یکی از عواقب سیاست های وی باشد. مطمئنا روسیه خود را درگیر این مسئله نخواهد کرد.

وی در بخش پایانی گفتگوی در پاسخ به این پرسش که اروپا باید چگونه با ترامپ رفتار کند گفت: ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکاست و باید محترمانه با وی رفتار شود. در عین حال اروپا بدون اینکه ترسی به دل خود راه دهد باید منافع و علایق خود را تعریف کند.