واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای بحرین

قاسمی سخنگوی وزارت خارجه درباره زمان برگزاری نشست سوری سوری آستانه 4 و اعضای شرکت کننده در این اجلاس اظهار داشت: اجلاس آستانه اجلاسی شناخته شده و متشکل از کشورهای ایران، روسیه و ترکیه  است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون سه اجلاس آستانه برگزار شده افزود: این روزها سه کشور عضو برای برگزاری چهارمین اجلاس آستانه در حال مذاکره هستند همچنین با توجه به اثرات مثبت این اجلاس مقدمه‌ای برای اجلاس ژنو ایجاد شده با این حال تصور نمی‌کنم مانعی جدی برای برگزاری نشست آستانه وجود داشته باشد.

 

قاسمی درباره ادعای بحرین مبنی بر بازداشت 45 نفری که با ایران رفت و آمد دارند و آموزشهای تروریستی می‌بینند ادامه داد: بحرین به بیان چنین اظهاراتی خو گرفته است. چرا که این کشور همواره می‌کوشد مشکلات عدیده خود را بر اساس سنت غلط و قدیمی، فرافکنی کند همچنین بحرین سعی دارد برای مشکلات داخلی خود به دنبال مسبب خارجی باشد. بر این اساس متاسفانه از روی طینت زشت برخی مسئولان این کشور نام ایران مطرح می‌شود.

 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ایران بارها اعلام کرده برای بحرین به عنوان کشوری مستقل احترام قائل است و هیچگاه در مسائل داخلی آن دخالت نمی‌کند،‌از این رو سخنان غلط و نابجای آنها کاملا تکذیب می‌شود و معتقدم بحرین از فرافکنی‌های خود سودی نخواهد برد واین موضوع کمکی به حل و فصل مشکلات داخلی این کشور نخواهد کرد.

 

وی گفت: به بحرین توصیه می‌کنم برای رفع مسائل خود مشکلات را ریشه‌یابی کند و به جای اتهام افکنی به دیگران از طریق تعامل و گفتگو با مردم در جهت حفظ و ثبات بحرین تلاش کنند. امیدوارم مقامات این کشور از منسوخ شدن چنین روش‌هایی در جهان آگاه شوند.

 

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آمریکا تحریمهای ضد ایرانی را در اردیبهشت ماه امضا کند ایران چه واکنشی نشان خواهد داد اضافه کرد: لغو برجام از سوی طرف‌های مقابل کار ساده‌ای نیست. چرا که برجام مورد توافق گروه 1+5،‌ سازمان ملل و اتحادیه اروپاست.

 

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد:‌ همانطور که می‌دانید اتحادیه اروپا متشکل از کشورهای مهم جهان بوده و سازمان ملل هم نمایندگی مجموعه جهان را بر عهده دارد به عبارت دیگر می‌توان گفت یک جهان حمایت کننده برجام بوده براین اساس اگر کشوری قصد نقض برجام کند یقینا کار اشتباهی انجام داده و با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

 

وی یادآور شد: اگر کشوری برجام را نقض کند قطعا سازوکارهای ایران از قبل تعیین شده و در نهایت اقدامات لازم را انجام خواهیم داد اقدامی که قطعا به نفع اروپا و جهان غرب نخواهد بود.