هدایای ویژه حسن روحانی به منتقدان/از کم سواد تا هوچی باز!

 رئیس‌جمهور حقوقدان شب سه‌شنبه در جمع وکلایی که چهارمین سالگرد استقلال کانون وکلای دادگستری را جشن گرفته بودند، با ادبیاتی حقوقی صحبت کرد و همه مسئولان را وکلای ملت خواند.

حسن روحانی در پایان این مراسم با بیان اینکه از حقوق‌دانان و وکلا می‌خواهم در بخش حقوقی لوایح به ما کمک کنند، گفت: «اگر اشکالی داشتیم با صراحت لحجه از ما انتقاد کنید، لااقل از قوه مجریه راحت انتقاد کنید، چون انتقاد از قوه مجریه کم‌وبیش پاداش هم دارد.»

اما وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم و رفتار رئیس دولت یازدهم با منتقدان را می‌بینیم، به وضوح در می‌یابیم که فاصله بسیاری میان آنچه که در این مراسم گفته شد و عملکرد گذشته دولت وجود دارد.

مسئولان دولتی همواره با حالتی خشمگین و بدون شکیبایی لازم در مقابل منتقدان برچسب‌های گوناگونی برای تحقیر آنان بکار برده‌اند که ذکر آنها ادبیاتی دسته‌پایین و چاله‌میدانی را قطار می‌کند. این درحالی است که در موارد مختلف بخصوص برجام که دولت آنرا بزرگترین دستاورد خود می‌داند اگر سخنان دلسوزانه و دقت نظر منتقدان نبود، بسیاری از نکته‌ها جا می‌ماند و برجام که این‌روزها با مشکلات و بدعهدی‌های مختلف آمریکایی‌ها و غربی‌ها روبرو شده و به قول رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که خود یکی از حامیان برجام است،‌ بیش از پیش خنثی می‌شد.

قسمتی از هدایای ویژه حسن روحانی برای منتقدان:

1- بی‌شناسنامه

2- تازه به دوران رسیده

3- بزدل سیاسی

4- ترسو

5- عقب مانده

6- بروند به جهنم

7- عصر حجری

8- کم سواد

9- تازه انقلابی

10- بیکار و متوهم

11- متوهم

12- هوچی باز

13- کودک

...

البته در این دولت عصبانیت خاص حسن روحانی نیست، وزیر بهداشت هم به تازگی یاد گرفته است با مردم به چه شکلی باید صحبت کرد، نمونه آخر این موارد را می‌توان حضور قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت دولت یازدهم در شهرستان بدره و برخورد توهین آمیز وی با فرماندار این شهر که وی را بیشعور خواند، به وضوح مشاهده کرد.

با این حال باید پرسید که در آینده با توجه به اینکه رئیس‌جمهور قول پاداش به منتقدان را داده و باب انتقاد را باز گذاشته است، چه هدیه دیگری خواهد داد و رئیس‌جمهور برای هدایای ویژه بعدی، چه الفاظی را در نظر گرفته است.