سیستان و بلوچستان تشنه تحقق وعده های دولت

سفر حجت‌الاسلام روحانی پس از چند ماه از پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری به سیستان و بلوچستان حاکی از قدرشناسی وی نسبت به بیشترین طرفدارانش در محروم­ترین استان کشور بود.

شاید وعده‌های رئیس‌جمهور در این سفر نقطه آغاز وعده‌های دولتی‌­ها برای جبران محرومیت­‌های  سیستان و بلوچستان محسوب نشود ولی روحانی در پایان سفر خود حداقل قول اجرای 99 وعده و مصوبه را به مردم استان داد.

این وعده­‌ها اما چند روز پس از سفر وی به وسیله مسئولان استانی به 130 مورد افزایش یافت ولی حالا و حدود سه سال بعد از این سفر دوباره تعداد مصوبات کاهش یافت طوری که دبیر ستاد پیگیری مصوبات سفر رئیس‌جمهور در سیستان و بلوچستان تعداد آن‌ها را 77 مورد اعلام کرده است!

اکنون نزدیک به 3 سال از سفر رئیس‌جمهور به استان می­‌گذرد و خیلی از وعده‌ها بر زمین‌مانده است؛ بازارچه­‌های مرزی "گمشاد، گلشاه، چوتو، شاه گل و تخت عدالت" در شمال استان تعطیل شده و خلاف وعده فعال شدن، هنوز غیرفعال و صدها نفر بیکارند.

استاندار سیاسی باده‌ها وعده بر زمین‌مانده

استاندار سیاسی سیستان و بلوچستان نیز در سفر چند هفته قبل خود به شمال استان از بازگشایی بازارچه­‌های غیرفعال سیستان خبر داد، اما حالا فرماندار زهک در گفت‌وگو با تسنیم این خبر را رد کرده و گفته همچنان بازارچه مرزی این شهرستان تعطیل است.

پیگیری­‌های خبرنگار تسنیم نشان می­‌دهد که علاوه بر بازارچه مرزی شاه‌گل، بازارچه‌های مرزی گمشاد، تخت عدالت، گلشاه و چوتو نیز تعطیل است، بر این اساس از 6 بازارچه مرزی شمال استان فقط یک بازارچه "میلک" فعال است.

بازارچه و پایانه مرزی میلک نیز که قرار بود تا شهریورماه سال گذشته شبانه‌روزی شود، هنوز شبانه‌روزی نشده است. علی‌اوسط هاشمی اول خردادماه سال گذشته در جمع فعال سیاسی منطقه سیستان وعده داده بود که تا پایان شهریور 94 پایانه مرزی میلک شبانه‌روزی می‌شود.

تاکنون اما نه تنها این وعده استاندار عملی نشده، بلکه وعده‌های دیگر او در این جلسه نیز رنگ واقعیت به خود نگرفته است. او در این نشست وعده ساخت پل دوم مرزی میلک، فعال‌شدن بازارچه مرزی گمشاد و تعیین تکلیف نهایی طرح تأسیس منطقه آزاد سیستان را داده بود.

‌وعده­‌های بر زمین‌مانده آقای استاندار به همین‌جا ختم نمی­‌شود، او تاکنون ده­‌ها وعده بی‌سرانجام دیگر نیز به مردم داده است. وعده­‌هایی که قرار بود سبب رشد انفجاری در سیستان و بلوچستان شود اما اینجا هنوز همان استان قبل از انفجار است.

گاز به زهدانی‌ها نرسید!

قرار بود تا پایان سال 95 «مردم» زاهدان از نعمت گاز برخوردار شوند، اما حالا مسئولان گاز می­‌گویند مردم زاهدان تا پنج سال دیگر صاحب گاز می‌شوند. بر‌اساس وعده‌ها باید به محض ورود گاز به زاهدان 10 هزار انشعاب خانگی گازدار شده و به تدریج 110 هزار خانواده دیگر زاهدانی نیز از نعمت گاز برخوردار می­‌شدند که این اتفاق نیفتاد.

پس از فشارهای افکار عمومی در فضای مجازی که چرا پس از روشن شدن مشعل گاز در زاهدان، هیچ خانه‌ای گازدار نشد، گروه دولت در استان یک خانه را به صورت نمادین گازدار کرد.

بدقولی­‌های بخش گاز فقط به خانه‌های مردم زاهدان ختم نمی­‌شود، بلکه استاندار وعده داده بود تا پایان امسال نیروگاه برق ایرانشهر با گاز طبیعی برق تولید کند تا هم از تولید آلودگی هوا بکاهد و هم سوخت دیزل سابق را به‌عنوان منبع درآمد استان به کشور­های همسایه بفروشد، اما همچنان خبری از این موضوع منتشر نشده است.

کلنگ‌هایی که فقط زمین را سوراخ کردند

در دوره علی‌اوسط هاشمی کلنگ­‌های زیادی در سیستان و بلوچستان به زمین خورد، برخی کلنگ‌ها اما بی­‌سرانجام ماند، مانند کلنگی که برای ساخت کارخانه لاستیک در شمال استان به زمین نشست و هیچ کارخانه­‌ای ساخته نشد. یا وعده‌های کلنگ‌زنی که داده شد و هیچوقت عملیاتی نشد.

استاندار بارها و بارها وعده داد که قرار است چابهار قطب سوم خودروسازی ایران شده و در ایرانشهر واحد پتروشیمی و منطقه ویژه پتروشیمی تأسیس شود. همچنین کوه طلای زاهدان و بزمان به مرحله استخراج و فراوری برسد.

طرح پرحاشیه انتقال آب با لوله به 46 هزار هکتار از مزارع سیستان که کلنگ آن سال 93 به زمین خورده نیز از برنامه زمان‌بندی شده­ خود عقب افتاده است، این طرح غیرکارشناسی که قرار است آب را با لوله به مزارع 5 شهرستان شمالی استان برساند، مورد انتقاد دانشگاهیان استان قرار گرفت طوری که برخی از آنها خواستار توقف اجرای آن شده­‌اند.

همچنین قرار بود 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی جنوب استان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شود که متأسفانه بر اساس اعلام جهاد کشاورزی استان تاکنون تنها 12 هزار هکتار از اراضی به این سیستم مجهز شده است.

4000 روستا آب شرب سالم و کافی ندارند

علاوه بر ضعف‌های طرح­‌های آبی در بخش کشاورزی، مشکل آب شرب روستایی در تعدادی از شهرستان‌های استان همچنان باقی مانده، این مشکل به قدری حاد است که به گفته بخشی از مردم، در ماه رمضان گذشته در برخی روستاهای شهرستان هیرمند حتی به اندازه افطار هم آب نبوده است.

در جنوب استان نیز که حدود 4000 روستا به آب شرب سالم و کافی دسترسی ندارند، تنها به خانواده­‌های 1000 روستای خوش‌شانس، 15 لیتر آب سالم در شبانه‌روز می­‌رسد. مابقی روستاها از برکه، قنات و نهرهای غیراستاندارد و بعضاً ناسالم استفاده می‌کنند.

نصرالله چاری- مدیرعامل اسبق آبفای روستایی سیستان و بلوچستان در سفر دی‌ماه سال 1392 وزیر نیرو به زاهدان در جلسه شورای صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان گفته بود: اکنون بیش از 3300 روستای استان با جمعیت 502 هزار نفر، فاقد آب آشامیدنی سالم هستند که مردم برخی از این روستاها آب مورد نیاز خود را از برکه‌ها و چشمه‌های مشترک بین دام و انسان تأمین می‌کنند.

این شرایط در حالی تقریباً به قوت خود باقی مانده که بارها و بارها مردم جنوب استان درخواست حل این مشکل ابتدایی را داشته‌اند. اما دولت حتی موافق افزایش سهمیه 15 لیتری آب روستائیان هم نبوده است.

رضا گیاهی، معاون منابع انسانی و بهبود شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ­در سفر چند روز قبل خود به چابهار، درخواست شورای شهر برای افزایش سهمیه آب خانواده­‌های روستاهای چابهار از 15 به 30 لیتر را رد کرده و گفته که افزایش این سهمیه در شرایط فعلی مقدور نیست.

عملی‌نشدن وعده تأمین 50 هزار تن گوشت

تأمین 50 هزار تن از گوشت مورد نیاز کشور از طریق واردات دام به سیستان و بلوچستان از وعده‌ها و برنامه‌های جدی علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان به مردم استان بود که متأسفانه عملی نشد و مسئولان دام استان تنها توانستند در سال گذشته 16 هزار تن گوشت مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

علاوه بر آنکه نمایندگان دولت در استان نتوانستند از توان تأمین 50 هزار تن گوشت به درستی استفاده کنند، چند وقت پیش مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که پاکستان واردات دام زنده از بازارچه‌های مرزی استان را تعطیل کرده است.

لغو واردات دام از سوی پاکستان یعنی تعطیل‌شدن تعداد زیادی از واحدهای پرواربندی دام و بیکاری تعداد زیادی از جوانان، علاوه بر این، دیگر سیستان و بلوچستان نمی‌تواند مانند گذشته گوشت قرمز به سایر نقاط کشور ارسال کند.

امام جمعه زابل در خطبه نماز جمعه: آقای استاندار؛ بروید پی کارتان

‌وعده‌های استاندار آنقدر ‌بی‌عمل مانده که واکنش تعدادی از ائمه جمعه استان را نیز در پی داشته است؛ حجت‌الاسلام‌ علی‌اکبر کیخا، امام جمعه زابل در خطبه‌های نماز جمعه هشتم بهمن‌ماه امسال با انتقاد از عملکرد علی‌اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: آقای استاندار گفتاردرمانی دیگر در استان جواب نمی‌دهد، اقدام و عمل کنید.

وی در ادامه با بیان اینکه فریاد زدیم که درد مرزنشینان را بشنوید، گفتید بازارچه مرزی را فعال می‌کنید، رونق می‌دهید‌، اما مشاهده کردیم که آن را بستید، افزود: مردم دارند مهاجرت می‌کنند، سیستان دارد از بین می‌رود، چرا بعضی‌ها نمی‌شنوند؟ اگر گوش شنوایی نیست یا درمان کنید یا بروید پی کارتان!

احیای تالاب هامون، تعیین حق آبه زیست‌محیطی تالاب، اجرای طرح پاس مرزی، اجرای طرح کوله‌بری، توسعه بزرگ‌راه‌های استان، تعیین تکلیف برندهای میوه‌های گرمسیری جنوب استان، فعال شدن فرودگاه‌های غیرفعال، برقراری منظم پروازهای داخلی، تأسیس بازارچه مرزی "شمسر"، استفاده از منابع معدنی کوه سفید، سند توسعه شهرستان‌های استان،  وغیره از وعده‌های دیگر بر زمین‌مانده دولت و استاندار سیاسی آن در محرومترین استان کشور است.