طرح 2 فوریتی الزام دولت به اقدام متقابل برای ضبط اموال کشورهای سارق دارایی های ایران

گروه سیاسی- حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با بیان اینکه دولت آمریکا چندی پیش در یک اقدام غیر قانونی و خلاف عرف دیپلماتیک بین المللی 2 میلیارد دلار دارایی و پولهای ایران را ضبط و مصادره کرد، گفت: اخیرا کشور کوچک لوگزامبورگ هم در یک اقدامی مشابه یک میلیارد و 600 میلیون دلار از دارایی ایران را گرفت.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه دولت ایران هیچ اقدامی نمی کند و در این زمینه دچار انفعال است، تصریح کرد: این گستاخی ها به ضعف دیپلماسی دولت، ضعف وزیر امور خارجه و همچنین به ضعف رئیس جمهور بر می گردد.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بر اساس اخباری که به ما می رسد این کشورها قصد دارند تا 80 میلیارد دلار از دارایی های ایران را به بهانه های مختلف دستبرد بزنند.

حاجی دلیگانی خطاب به روحانی گفت: شما که حقوق دان هستید چرا از حقوق دولت و ملت ایران دفاع نمی کنید؟ چرا وقتی دارایی های ملت ایران سرقت می شود، با آنکه رئیس جمهور ایران هستید اما هیچ کاری انجام نمی دهید؟.

وی تصریح کرد: دیپلماسی دولت آنقدر ضعف شده که نمی توانند از منافع ایران دفاع کند و عرضه نگهداری از اموال ایران را ندارند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در همین زمینه ما برخی از نمایندگان در حال تهیه طرحی هستیم که هر کشوی که به خود اجازه داد تا اموال و دارایی ایران را ضبط و مصادر کند، دولت ایران اقدام متقابل را انجام دهد و داراییهای آن کشور را به اندازه دارایی ایران برداشت کند.

حاجی دلیگانی تصریح کرد: ما این طرح را با قید 2 فوریت تحول هیئت رئیسه مجلس خواهیم داد.

وی افزود: این طرح بزودی در مجلس نهایی و در دستور کار نمایندگان قرار می گیرد.