هدف هیئت سوری در آستانه دیدار با روسیه و ایران است

سومین دور مذاکرات صلح سوریه در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان امروز سه‌شنبه آغاز شد؛ مذاکراتی که با هدف آتش‌بس کلی آغاز شده بود و تا کنون به گفته همه طرف‌ها پیشرفت محسوسی داشته است.

«محمد علوش» رئیس هیأت مذاکره کننده معارضان سوریه شامگاه دوشنبه اعلام کرد که معارضان  برای شرکت در نشست آستانه آمادگی ندارند.

بشار الجعفری که ریاست هیئت سوری را در این مذاکرات بر عهده دارد امروز اعلام کرد که مذاکرات خوبی با هئیت روسیه درباره دستور کار نشست آستانه داشته اند.

شبکه خبری «المیادین» به نقل از الجعفری گزارش داد که دو طرف در جریان نشست امروز، وضعیت سیاسی را به صورت کامل و فراگیر بررسی کردند.

وی با بیان این مطلب افزود: تمایل داریم که مذاکرات آستانه موفقیت آمیز باشد؛ چه [گروههای معارض] حضور داشته باشند یا خیر.

این دیپلمات سوری تصریح کرد که هیئت سوری برای دیدار با معارضان به آستانه نرفته است، بلکه هدف این هیئت دیدار با طرفهای ضامن یعنی روسیه و ایران است.

الجعفری با اشاره به اینکه ترکیه به عنوان طرف ضامن مسئول حضور معارضان در آستانه است، خاطر نشان کرد: مسئله جدایی معارضان از تروریستها در صدر مذاکرات آستانه 3 است.

وی ضمن تکذیب امضای هر گونه سندی در آستانه با روسیه، تصریح کرد که حاضر نشدن معارضان در مذاکرات نشان میدهد که این گروهها اساسا در نظر خود هیچ استقلالی ندارند.