پشت پرده جنگ مخفی روحانی با اصلاح طلبان

در حالی که همچنان اعتدالیون اعتقادی به معرفی کاندیدای پوششی یا آلترناتیو برای «حسن روحانی» در انتخابات پیش رو ندارند، اما اصلاح طلبان در شورای عالی سیاستگذاری تصمیم خود را از مدت ها پیش گرفته اند و بر معرفی یک یا چند کاندیدا بدر کنار او با گرایش اصلاح طلبی تاکید دارند، موضوعی که شاید چندان به مذاق رئیس جمهور و همچنین احزاب اعتدالی حامی او از جمله اعتدال و توسعه چندان خوش نیاید.

با وجود تاکید چندباره اعضای ارشد اعتدال توسعه که امروز ردای دولتمردی بر تن دارند مبنی بر عدم معرفی کاندیدای پوششی یا آلترناتیو و همچنین اظهار نظر صریح «علی جنتی» وزیر سابق ارشاد که امروز مسئولیت ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه را بر عهده گرفته است، در خصوص این مساله، اما به طور قطعی می توان گفت که عدم معرفی کاندیدای دیگر با شاخصه اصلاح طلبی و اعتدالی در کنار رئیس جمهور موضوعی منتفی شده است.

کار تا جایی پیش رفت که وقتی مخالفت اعتدالیون و دولتمردان با اصلاح طلبان برای معرفی کاندیدای پوششی یا آلترناتیو بی نتیجه ماند، انها به این فکر افتادند که با توجه به از موضوعیت افتادن عدم معرفی کاندیدای جایگزین، بهتر است که فردی معرفی شود که بیشتر شاخصه اعتدالی داشته باشد، دولتمرد باشد و البته اصلاح طلبان هم اعلام کاندیداتوری وی را بپذیرند به همین دلیل به سراغ چهره هایی غیر از آنچه پیشتر توسط اصلاح طلبان مطرح شده بودند، رفتند.

اکنون از «اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، محمد باقر نوبخت و حسام الدین آشنا» به عنوان گزینه هایی یاد می شود که احتمال بیشتری برای کاندیداتوری آنان می شود متصور شد. حضور این افراد باعث شده تا چهره های اصلاح طلب نظیر «محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان، محمدعلی نجفی» و امثال انها دیگر در زمره کاندیداهای احتمالی برای معرفی شان به عنوان گزینه پوششی و یا ثانی دیگر مطرح نباشند.

در همین زمینه یک عضو حزب مردم‎سالاری در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره معرفی کاندیدای پوششی از سوی اصلاح طبان اظهار کرد: معرفی چند گزینه از سوی اصلاح‎طلبان برای انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 امری عادی است و فکر می کنم با توجه به تصمیمات شورای عالی شاهد چنین مساله ای در انتخابات پیش رو باشیم، اگرچه مخالفت هایی در ابتدا با این مساله صورت می گرفت.

«داریوش قنبری» عضو حزب مردم‎سالاری درباره حضور اصلاح‎طلبان با چند گزینه در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 با وجود مخالفت هایی ابتدایی با این موضوع گفت: حضور در عرصه انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 برای همه جریانات سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‎طلب از اهمیت خاصی برخوردار است، از این رو اصلاح‎طلبان نیز با تمام قوت در این رقابت حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: اصلاح‎طلبان تا به امروز همواره بر این موضوع تاکید داشتند که «حسن روحانی» گزینه جدی آنها برای انتخابات ریاست‎جمهوری است و بر این حرف خود نیز تاکید دارند.

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سئوال که گویا معرفی کاندیدای آلترناتیو  به مذاق رئیس جمهور و برخی دولتمردان خوش نیامده است، خاطرنشان کرد: بدون شک اصلاح‎طلبان باید در کنار حمایت جدی از روحانی برای حضور چند گزینه دیگر در انتخابات ریاست‎جمهوری وارد عمل شوند، زیرا احتیاط شرط عقل است.

قنبری با بیان اینکه روحانی نباید از معرفی چند گزینه دیگر از بین اصلاح‎طلبان برای انتخابات پیش رو نگران باشد گفت: این روند به طورحتم به موفقیت اصلاح‎طلبان در انتخابات آینده کمک می‎کند وشانس پیروزی آنها در انتخابات را بالا می‎برد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: معرفی چند گزینه دیگر از سوی اصلاح‎طلبان برای انتخابات ریاست‎جمهوری در واقع نقطه عطفی به منظور تکرار پیروزی اصلاح‎طلبان در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 96 است، زیرا این افرد می‎توانند در صورت تایید صلاحیت فضای سیاسی کشور را به سمت اصلاح‎طلبان و در نهایت پیروزی آنها سوق دهند.

به نظر می رسد اصلاح طلبان چند هدف مهم از این مساله یعنی معرفی کاندیدای پوششی دارند که البته قنبری هم در پایان سخنانش به یکی از آنها اشاره می کند، یکی گرفتن تائید صلاحیت برای برخی چهره های سیاسی اصلاح طلب، دیگری کمک به روحانی در جریان مناظره و رقابت انتخاباتی با کاندیداهای رقیب و البته شاید نشان دادن نقش خودشان در کنار رئیس جمهور و گرفتن سهم از دولتی که شاید بار دیگر در آینده شکل بگیرد.

در هر حال یک جنگ مخفی بین اصلاح طلبان و اعتدالیون دولتمرد در حال انجام است، چراکه دولتمردان نمی خواهند تن به بازی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو بدهند از همین رو تلاش دارند اگرهم کاندیدای آلترناتیو وارد عرصه انتخابات شد، فردی باشد که دولتمرد و اعتدالگرا محسوب می شود. در طرف مقابل هم شورای عالی برای نشان دادن نقش خود(اصلاح طلبان)، ادامه راه دولت روحانی و حضور افراد این طیف در دولت و تاثیرگذاری سیاسی بنا را بر معرفی کاندیدای آلترناتیو با آرم و مارک اصلاح طلبی دارد.