هدف خانم نخست وزیر از هجمه به تهران چیست؟

 به نظر می‌رسد مخالف‌خوانی با ایران و یا دمیدن در شیپور ایران‌هراسی، جدای از تلاش برای اثرگذاری بر محیط سیاست داخلی کشورمان، دستکم به منبعی برای درآمدزایی و به دست‌‌آوردن قراردادهای خوش‌و‌آب رنگ دفاعی و اقتصادی برخی کشورها تبدیل شده است. از جمله کشورهایی که طی این مدت از حربه به خوبی استفاده کرده است، انگلیس است. به طور خاص، ترزا مِی، نخست‌وزیر این کشور 5 مرتبه به صراحت علیه ایران سخن گفته و به صورت ضمنی تهدید کرده است. جالب اینجاست که دو مرتبه آن طی دیدار از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس بود و یک مرتبه نیز طی گفتگو با شبکه العربیه که از سوی سرمایه‌داران عربستانی تأمین مالی می‌شود، چنین سخنانی بر زبان رانده است.  در این گزارش به مرور اظهارات تراز مِی علیه ایران می‌پردازیم:

نخست‌وزیر انگلیس در جمع سران کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت:

    "فرصتهایی وجود دارد که باید با دوستانمان در کشورهای عربی خلیج فارس از آن استفاده کنیم و امنیت خلیج فارس، امنیت ما نیز است ... . ما باید در مقابله با چالش‌های مرتبط با امنیت با یکدیگر همکاری کنیم و همکاری دائمی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس داریم ... . (انگلیس) از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با ایران حمایت می‌کند."

    "همانطور که با تهدیدات جدید امنیتی خود مواجه می‌شویم باید با کشورهایی که تاثیر آنها باعث تشدید بی‌ثباتی در منطقه می‌شود نیز مقابله کنیم."

    "قصد دارم به شما اطمینان دهم که نسبت به تهدیدی که ایران برای خلیج فارس و خاورمیانه ایجاد می‌کند هوشیار هستم و انگلیس کاملا به همکاری راهبردی‌مان با کشورهای حوزه خلیج فارس و همکاری با شما برای مقابله با آن تهدید پایبند است."

ترزا می در گفتگو با این رسانه عربستانی گفت:

    "چشمان ما در مورد ایران کاملاً باز است و من هم همین نگرانی‌ها را در مورد فعالیت‌های مخرب ایران دارم. ایران در چندین بخش از منطقه مشارکتی مخرب دارد. فکر می‌کنم مهم است که با کشورهای خلیج [فارس] برای اطمینان از ثبات و امنیت منطقه همکاری کنیم. انگلستان اکنون با ایجاد پایگاه نظامی در بحرین، برای اولین بار از سال 1971، در شرق سوئز حضور نظامی دائمی پیدا کرده است."

نخست‌وزیر انگلیس در این نشست گفت:

    "با هر گونه نقض برجام باید فورا و قاطعانه برخورد کرد."

    " توافق هسته‌ای با ایران جنجالی بود. اما این توافق امکان دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را برای مدت بیش از یک دهه خنثی کرده است ... . با این توافق ایران 13 هزار سانتریفیوژ خود و زیرساخت مرتبط با آن را جمع کرده و همچنین ذخایر اورانیوم با غنایی 20 درصد خود را از بین برده است. این توافق برای امنیت منطقه به طور حیاتی مهم بود. اما باید به دقت به این توافق نظارت کرد و با هر گونه نقض فورا و قاطعانه برخورد کرد."

    " ایران نفوذی بدخواهانه در منطقه دارد و باید با تلاش ایران برای اعمال نفوذ در منطقه مقابله کرد."

وی به همتای اسرائیلی خود گفت:

    " لندن از توافق هسته‌ای ایران حمایت می‌کند اما بایستی درباره رفتارهای ثبات‌زدای ایران هوشیار بود."

وی در گفتگو با روزنامه الریاض عربستان گفت، در جریان دیدارش از این کشور گفت:

    "ما در مورد فعالیت‌های ایران که ثبات را در منطقه بر هم می‌زند درچار توهم نیستیم."

    " ایران از حوثی‌ها در یمن حمایت کرده و علیه تلاش‌های جامعه بین المللی  برای برقراری ثبات در یمن فعالیت می‌کند و  با هدف حمایت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، به این کشور نیرو ارسال می‌کند."

    "انگلیس نگرانی کشورهای منطقه از فعالیت‌های ایران را درک می‌کند."

    "پیشرفتی که در روابط ایران و انگلیس رخ داده به این معنی نیست که ما چشم بر روی این مسئله (مسئله یمن ) می‌بندیم؛ بلکه بر عکس به این معنی است که ما در موضع بهتری برای مطرح کردن نگرانی‌های خود در بالاترین سطوح در حکومت ایران هستیم."

    "با ایران به توافقی رسیدیم که تا 10 سال از احتمال دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری می‌کند. این توافق موجب برچیدن 13000 سانتریفیوژ و زیر ساخت‌های مربوط به آنها شده است.  توافق هسته‌ای 20 درصد از ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را کاسته است. این مسئله برای امنیت منطقه‌ای مهم است؛ ولی ما باید برای مقابله با فعالیت‌های خصمانه ایران در منطقه  چه در لبنان و عراق و سوریه و منطقه خلیج (فارس) همکاری کنیم."

    "ما اطمینان داریم که توافق هسته‌ای بهترین راه برای ممانعت از دست یابی ایران به سلاح هسته‌ای است. توافق هسته‌ای فرصت افزایش روابط با ایران را فراهم می‌کند. روابطی که همکاری مستقیم درباره مسائل نگران کننده را تسهیل می‌کند؛ ولی این مسئله به معنی چشم پوشی از فعالیت‌های ایران که ثبات را در منطقه بر هم می‌زند، نیست. ما باید به شکلی قاطع و فعال توافق هسته‌ای را کنترل کنیم و با هر گونه نقض این قرار داد به صورت فوری و قاطع برخورد کنیم و ما به نوبه خود از کشورهای خلیج (فارس) در برابر دخالت‌های ایران در امور داخلی آنها پشتیبانی می‌کنیم."