یکی از این 6 نفر/ بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

گروه سیاسی- رقابت های انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری رسما با اعلام نامزدهای نهایی از سوی شورای نگهبان و ستاد انتخابات کشور آغاز شد.

به گزارش افکارنیوز، ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه ای 6 نامزد احراز صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوی رابه شرح زیر اعلام کرد:

مصطفی میرسلیم، حسن روحانی،اسحاق جهانگیری،ابراهیم رئیسی،محمد باقر قالیباف، سید مصطفی هاشمی طبا.

در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور آمده است فعالیت های انتخاباتی نامزدها از تاریخ انتشار آگهی رسما آغاز و 24 ساعت قبل از شروع اخذ رای یعنی در ساعت 8 صبح روز پنجشنبه 28 اردیبهشت ماه خاتمه می پذیرد.

اولین نام در میان نامزدها میرسلیم است، نامزدی که از سوی حزب موتلفه اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده و در زمان ثبت نام انتخابات شعار آمدن برای احقاق حقوق مردم را سر داد.

در سوابق اجرایی میرسلیم مدیر بهره‌برداری شرکت راه‌آهن شهر تهران ،معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور ، سرپرست شهربانی ، قائم مقام وزیر کشور، سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دوران ریاست جمهوری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای و مهمترین آنها وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. میرسلیم این روزها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و ریاست شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی را بر عهده دارد.

دومین نامزد انتخابات حسن روحانی است، نامزدی که دیگر بعد از 4 سال در دولت تدبیر و امید مردم با عملکرد وی آشنا هستند، شیخ حسن فریدون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران‌، نماینده‌ی‌ مردم‌ در دوره‌های‌ اول‌ تا پنجم‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ بود و از سال‌ 1364 تا 1366، ریاست‌ قرارگاه‌ مرکزی‌ خاتم‌الانبیاء(ص‌) را بر عهده‌ گرفت‌ و از همان‌ سال‌ (1364) تا پایان‌ جنگ‌، مسئولیت‌ فرماندهی‌ ستاد کل‌ پدافند هوایی‌ کشور را نیز عهده‌دار بود.

روحانی‌ از سال‌ 1368 که‌ "شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌" کشور تشکیل‌ شد، به‌ عنوان‌ نماینده‌ی‌ رهبر انقلاب‌ وارد شورا شد و آخرین سمت وی قبل از ریاست جمهوری رئیس‌ مرکز تحقیقات‌ استراتژیک‌ مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام‌ بود.

سومین نامزد هم از دل دولتی های فعلی است، اسحاق جهانگیری. آقای معاون اول که این روزها نام نامزد پوششی و ضربه گیر روحانی را به وی دادند بر اساس تصمیم عده ای از اصلاح طلبان وارد عرصه رقابت های انتخابات شده و گفته می شود می خواهد به روحانی کمک کند تا بتواند از کارنامه دولت حمایت کند.

اسحاق جهانگیری در سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۷۰ در دور دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، نمایندهٔ مردم جیرفت بود.

وی در سال ۱۳۷۱ در دولت هاشمی رفسنجانی به سمت استاندار استان اصفهان منصوب شد و به‌جای غلامحسین کرباسچی نشست. وی از مؤسسان حزب کارگزاران سازندگی بود و هم‌اکنون عضو شورای مرکزی آن است. اسحاق جهانگیری در دولت اول اصلاحات  در سال ۱۳۷۶ به‌عنوان وزیر معادن و فلزات انتخاب شده و بعد از ادغام وزارت صنایع و وزارت معادن و فلزات، به‌عنوان وزیر صنایع و معادن انتخاب شد. وی عضو هیئت علمی بنیاد باران است. اسحاق جهانگیری در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ به‌عنوان معاون اول رئیس‌جمهور منصوب شد.

چهارمین نامزد این دوره انتخابات آیت الله ابراهیم رئیسی است، وی این روزها یکی از چهره های مطرح انتخابات است . رییسی که با حمایت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) که شامل اکثریت نیروهای اصولگرا و تشکل های این جریان است پا به عرصه رقابت ها گذاشته تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد و در سوابق اجرایی وی انجام ماموریت‌های ویژه قضایی در مناطق مختلف کشور با حکم امام خمینی(ره)،عضویت در هیئت امنای ستاد اجرایی فرمان امام(ره) - موضوع اموال در اختیار ولی فقیه - به مدت 10 سال از سوی مقام معظم رهبری، معاون اول قوه قضاییه به مدت 10 سال، ریاست سازمان بازرسی کل کشور به مدت 10 سال، دادستان انقلاب اسلامی تهران  وجود دارد. شعار وی در انتخابات دولت کار و کرامت است.

پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری محمد باقر قالیباف است، نامزدی که در سال 84 و 94 نیز پا به عرصه رقابت های انتخابات ریاست جمهوری گذاشته بود وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ١٣٥٧ و آغاز جنگ تحمیلی، قالیباف نوجوان در سال ٥٨ و در سن ١٨ سالگی وارد جبهه شد و در سال ١٣٦١به عنوان فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان انتخاب شد.

وی پس از جنگ فرماندهی لشکر ٢٥ کربلا را عهده دار بود.  او همچنین در سال ١٣٧٣مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت.

قالیباف در سال ١٣٧٦ به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد. او در همین زمان با گذراندن دوره های فشرده خلبانی در ایران و فرانسه مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد.

قالیباف در سال ۱۳۷۹ مجدداً با حکم حضرت آیت الله خامنه ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده دار شد. 

وی همچنین در سال 1383 به عنوان نماینده رئیس جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

قالیباف در سال ١٣٨٤ با رای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب شد و تا کنون به مدت هشت سال در این سمت حضور دارد. 

ششمین و آخرین نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصطفی هاشمی طبا است، وی در دولت‌های سوم و چهارم بعد از انقلاب وزارت صنایع را برعهده داشت.

هاشمی طبا  معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی در دولت دوم هاشمی رفسنجانی (۱۳۷۲-۱۳۷۶) و دولت هفتم (۱۳۷۶-۱۳۸۰) بوده‌است. مدتی نیز ریاست کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران را تجربه کرد.

مصطفی هاشمی طبا در فروردین ۱۳۹۳، طی حکمی از سوی محمود گودرزی، وزیر وقت ورزش و جوانان به عنوان مشاور در امور زیربنایی، سرمایه‌گذاری و توسعه زیر ساخت‌های ورزش کشور معرفی شد.