درگیری های عراق و سوریه را به داخل ایران بکشانید

«طارق الهاشمی» معاون سابق رئیس‌جمهور عراق که به اتهام دخالت در اقدامات تروریستی از این کشور فرار کرده است، از کشورهای عربی خواست تا درگیری با ایران را به داخل خاک این کشور بکشانند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، طارق الهاشمی که از سوی دادگاه عراق تحت پیگرد قرار دارد، مدعی شد، تا زمانی که درگیری به داخل خاک ایران منتقل نشود، تهران روش خود را تغییر نخواهد داد.

او گفت: ایران از روش مخرب خود در منطقه و جهان دست نخواهد کشید مادامی که همان رفتار با ایران در پیش گرفته شود؛ یعنی درگیری به داخل خاک ایران منتقل شود و در این راستا همه امکانات به کار گرفته شود.

او همچنین خواستار تشکیل ائتلافی میان کشورهای عربی و آمریکا برای مقابله با خطرهایی که منطقه را تهدید می‌کند شد و ایران را در رأس این خطرها ذکر کرد.

این مقام سابق عراقی وابسته به جریان سعودی ادامه داد: بعید است که ایران برای کنار رفتن دولت حیدر العبادی در سایه نزدیکی بین او و آمریکا تلاش کند و ایران نیازی به این کارها ندارد چرا که نفوذ بالایی در میان ائتلاف شیعیان دارد؛ همچنین این نفوذ به میان کردها و برخی از گروههای اهل سنت نیز کشیده شده است.

طارق الهاشمی افزود: العبادی توانسته با مهارت میان رابطه با ایران و آمریکا توازن ایجاد کند که به دلیل نیازی است که به هر دو طرف دارد؛ مخصوصا در این شرایط که مشغول مبارزه با داعش است.

طارق الهاشمی که معاون «جلال طالبانی» رئیس‌جمهور سابق عراق و مورد حمایت جریان سعودی بود، به اتهام دست داشتن و برنامه‌ریزی در چندین فقره انفجار تروریستی از این کشور فرار کرد و ابتدا به اربیل و سپس به ترکیه رفت.

ترکیه از استرداد این مقام سابق عراق خودداری کرده است. دولت عراق سعی دارد تا با کمک پلیس بین‌الملل (اینترپل) وی را به عراق باز گردانده و محاکمه کند.