صالحی: بازنگری درتوافق هسته‌ای وجود ندارد

 

 علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در  نشست مشترک با میگوئل آریاس کانته رئیس سازمان انرژی اروپا امروز 9 اردیبهشت ماه برگزار شد، اظهار داشت: هر چند پس از توافق هسته‌ای مشکلاتی به وجود آمد اما در اینجا به دنبال نشست بروکسل اتفاقات خوبی رقم خورد.
 
صالحی در این نشست با تاکید بر اینکه کانته برای دومین بار است به ایران می‌آید گفت: پیش از این با کانته نشست های متعددی به ویژه در بروکسل داشتیم. یک سمینار در این شهر برگزار شد که با حضور مقامات ایرانی از مجلس و سایر ارگانها تشکیل شد. در این سمینار بر بحث آر اند دی مطرح شد و در مورد امکانات مختلف آن صحبت شد.
 
وی در خصوص پیوستن به ایتر نیز تصریح کرد: با 5 میلیون یورو حمایت مالی نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کردیم ضمن اینکه با پیوستن به ایتر توسط اروپا حمایت مالی شدیم تا به جرگه کشورهایی در بیاییم که در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای قدم برمی‌داریم همچنین توافقنامه‌ای امضا کردیم این فرصت را برای ما فراهم کرد تا بتوانیم از امکانات صلح آمیز آر اند دی بهره ببریم.
 
در ادامه میگوئل آریاس کانته ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران افزود: پس از توافق تاریخی هسته‌ای ایران که در ماه ژانویه 2016 امضا شد شاهد دیپلماسی مدرنی بودیم که به دنبال آن اتفاقات مثبتی بر روی اقتصاد ایران و تجارت ان به اروپا داشت چرا که ایران قطب اقتصادی مهمی در منطقه محسوب می‌شود و افق مثبتی در آن دیده می‌شود.
 
وی در ادامه بر انجام تعهدات طرف اروپایی تاکید کرد و گفت: اروپا به تمام تعهدات خود در قرارداد هسته‌ای پایبند است و برای امنیت در جهان از هیچ تلاشی فروگذار نیست.
 
رئیس سازمان انرژی اروپا در ادامه خاطر نشان کرد: انرژی مسئله بسیار مهمی برای هر کشوری است و در این خصوص همکاریهای زیادی میان ایران و اروپا انجام شده و در جریان است به ویژه در سمیناری که به بحث آر اند دی اختصاص داده شده فهم بهتری را در این خصوص در پی داشت همچنین در لزوم فرآیند صلح آمیز تاکید و حمایت شد.
 
کانته در خصوص پیوستن ایران به ایتر گفت: ما ایران رابه عنوان یک عضو فعال در ایتر پذیرفته‌ایم و از آن حمایت می‌کنیم این مسئله خیلی مهم است چرا که ایران  پتانسیل خوبی در این زمینه دارد  و امیدواریم که در سالهای آینده به ایراتوم هم بپیوندد و شاهد همکاری های نزدیکتری با اروپا باشیم.
 
صالحی در پاسخ به این سوالی مبنی بر بازنگری در برجام بر اساس صحبتهای دولت ترامپ گفت: هیچ بازنگری در خصوص قراداد هسته‌ای انجام نمی‌شود چرا که همه چیز از قبل مشخص شده و درباره‌اش صحبت شده و این قرارداد مورد حمایت ام پی تی است.
 
وی در خصوص دستاوردهای سفر رئیس انرژی اروپا نیز خاطر نشان کرد: در سفر کانته به تعامل بیشتر با اروپا تاکید شد آنها حدود 5 میلیون یورو سرمایه‌گذاری کردند تا مرکزی پیشرفته را در کشور ایجاد کنیم همچنین نقشه راهی را تنظیم کرده‌ایم که کشورهای اروپایی فعالیت‌های اوراتوم را پیگیری کنند تا ما هم از امکانات یورو اتم بهره گیریم همچنین برنامه 5 ساله‌ای را در این خصوص تنظیم کرده‌ایم.