ایران خواستار هموار شدن همکاری‌های بانکی با نروژ شد

هفتمین دور مشورت های سیاسی ایران و نروژ روز گذشته، در تهران برگزار شد. در این دور از مشورت ها، هیات های ایران و نروژ به ریاست مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه و «وگر استرومن» دبیرکل وزارت خارجه نروژ در خصوص زمینه های گسترش روابط همه جانبه دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی و بازرگانی و همکاریهای فناورانه گفتگو کردند.

استرومن در این مشورت ها با ابراز خرسندی از روند رو به گسترش روابط دو کشور، گفت: تبادل نظر منظم مسئولین وزارت خارجه دو کشور، به ویژه پس از انعقاد برجام و رفع تحریم ها، مفید و حائز اهمیت است و طرف نروژی فعالانه از حفظ و اجرای برجام حمایت می کند.

وی همچنین با یادآوری اختصاص خط اعتباری ضمانت بانکی صندوق ضمانت صادرات نروژ به ایران، اظهار امیدواری کرد از این فرصت در جهت گسترش روابط اقتصادی دو کشور استفاده شود.

دبیرکل وزارت خارجه نروژ در این دیدار با اشاره به دو برابر شدن حجم روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور ظرف یک سال گذشته، خواستار گسترش همکاری های دو کشور به ویژه در حوزه های نفت، شیلات و کشاورزی شد.

تخت روانچی نیز با سازنده خواندن و مهم دانستن تداوم مشورت های سیاسی دو کشور، گفت: تحولات خوبی در عرصه روابط دو کشور صورت گرفته و روابط ایران و نروژ در مسیری درست قرار دارد. البته لازم است علاوه بر پیگیری همکاری های موجود، روابط دو کشور از تنوع بیشتری برخوردار شود و علاوه بر هموار شدن بیش از پیش زمینه همکاریهای بانکی و مالی، در زمینه فن آوری های برتر نیز با یکدیگر همکاری نماییم.

در این دیدار همچنین طرفین در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله اتحادیه اروپا، سوریه و عراق بحث و تبادل نظر کردند. روسای هیات های سیاسی ایران و نروژ در این مشورت ها بر لزوم حل سیاسی و دیپلماتیک بحرانها و ارائه کمک های انسان دوستانه و مبارزه مشترک و مستمر علیه تروریسم تاکید نمودند.

ششمین دور مشورت های سیاسی ایران و نروژ بهمن ماه سال ۹۴ و با سفر تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه کشورمان به اسلو، به میزبانی طرف نروژی برگزار شده بود.