حضور مقامات کانادایی در تهران

مقامات دولت کانادا بعد از پنج سال، این هفته برای اولین بار از زمان تعطیلی سفارت کانادا در تهران، به ایران سفر می‌کنند.

شبکه «سی بی سی» کانادا گزارش کرد که دیدار مقامات وزارت خارجه کانادا، درست چند روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران صورت خواهد گرفت.

یکی از مقامات دولت کانادا به شبکه سی بی سی نیوز اعلام کرد که هیأت کانادایی قصد دارند در دیدار با مقامات ایرانی در خصوص طیفی از مسائل و همچنین مسئله حقوق بشر ایران نیز گفت‌وگو کنند.

منبع آگاه از این موضوع جزئیاتی در خصوص اینکه آیا در ارتباط با پرونده‌های کنسولی نیز بحث‌هایی صورت خواهد گرفت، چیزی نگفت اما ادامه داد که در تماس تلفنی میان وزرای خارجه دو کشور ایران و کانادا که روز دوشنبه (دیروز) انجام گرفت، این موضوعات مطرح شده است.

بنا به گفته این منابع، این دیدار لزوماً بعنوان یک نشانه محسوسی مبنی بر آن به حساب می‌آید که کانادا «به تعامل مجدد با ایران متعهد است» که البته هنوز احتمال حصول پیشرفت چشمگیری در زمینه بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور وجود ندارد.

درست مدت اندکی بعد از آنکه «جاستین ترودو» بعنوان نخست‌وزیر کانادا برگزیده شد، اتاوا شماری از تحریم‌های ایران را لغو کرد و کانادا را با چندین قدرت جهانی که توافق کرده بودند مطابق برجام عمل کنند، همراستا کرد.

سی بی سی گزارش کرد که این تغییرات تا حدودی با هدف ترغیب تجار کانادایی برای ورود به بازار ایران صورت گرفته است.