اعتراض مقام دولت اوباما به تحریم های جدید ایران

«آدام زوبین»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای که روز جمعه خطاب به نمایندگان کنگره کشورش نوشته هشدار داده که تحریم‌های ضد ایرانی جدیدی که در کمیته روابط خارجی سنا در حال بررسی است توافق هسته‌ای با ایران را تضعیف کرده و روابط آمریکا با متحدانش را مخدوش خواهد کرد.

«آدام زوبین» در این نامه به اعضای کمیته روابط خارجی سنا که روزنامه هافینگتون‌پست آن را گزارش داده نوشته است که این تحریم‌ها «با توجه به اینکه دست‌کم مغایر با روح برنامه جامع اقدام مشترک دیده خواهند شد، موجب واکنش‌های وحشتناکی در داخل ایران و با متحدان ما خواهد شد.»

«زوبین» تا زمان تأیید صلاحیت وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا در دولت ترامپ به طور موقت این سمت را به عهده داشت. وی، در دوران اوباما، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی بود.

هافینگتون‌پست نوشته زوبین با آنکه جزو مقام‌های دولت اوباما، از جمله سیاست‌مداران افراطی در قبال ایران بود که خواستار اجرای قاطعانه تحریم‌ها علیه این کشور بود.

طرح تحریمی مجلس سنای آمریکا، موسوم به «مقابله با اقدامات ثبات‌زدای ایران»، ماه مارس معرفی شد و از حمایت اعضای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برخوردار است. 29 جمهوری‌خواه و 14 دموکرات تا کنون از آن حمایت کرده‌اند. با وجود این، هافینگتون‌پست نوشته انتظار می‌رود نامه زوبین روی تصمیم قانونگذاران آمریکایی برای اقدامات بعدی اثرگذار باشد.

یکی از دستیاران کمیته روابط خارجی سنا گفت: «مطمئناً این نامه‌ای است که بایستی به آن توجه کرد و آن را به دقت خواند.»

در نامه زوبین آمده است: «طرح سنا، به نحوی که الان هست هیچ منفعتی ندارد، چرا که هیچ فشار اضافی بر رفتارهای مخرب ایران که از حیطه مسائل هسته‌ای خارج هستند، اعمال نمی‌کند.»

مقام پیشین دولت اوباما پیشنهاد کرده این طرح تحریمی لغو و یا در آن دو تغییر اعمال شود:

- حذف بندی که خواستار تحریم تمامی افرادی است که رئیس‌جمهور آمریکا آنها را از حیث کمک‌های مادی به برنامه موشک بالستیک ایران خطرناک تشخیص می‌دهد.

- حذف بندی که برای رفع تحریم‌های مربوط به برنامه موشکی ایران شرایط جدید قرار می‌دهد.