چه چیزی باعث افزایش انتظارات از برجام شد؟

 فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو هیأت علمی دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا بحث سایه جنگ که از سوی مقامات دولت یازدهم مطرح می‌شود کاربردی انتخاباتی دارد، گفت: با فرض اولیه شما موافق نیستم و معتقدم برجام اثرات مناسبی بر وضعیت اقتصادی، شرایط فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی ایران داشته است.

وی افزود: شاید 2 دسته از مسائل یکی بزرگ پنداشتن نقش برجام در شرایط داخلی و دیگری ایجاد انتظارات نامناسب از سوی رقبای روحانی باعث شد این تلقی بوجود آید که با توافق برجام یک بهشت برین بوجود خواهد آمد که در حوزه‌های بانکی و حوزه‌های مربوط به روابط انتقال مالی را حمل بر این گذاشتند که برجام زیاد بزرگ پنداشته شد و با این اشکالات کل دستاوردها را زیر سئوال بردند.

زاهد تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که برجام حاصل اراده عمومی نظام جمهوری اسلامی است و اگر حمایت‌های رهبر انقلاب نبود امکان پیشبرد و تحقق آن نیز وجود نخواهد داشت. این حمایت‌ها هم در تاکتیک و هم در استراتژی بسیار موثر بود اما قبل از برجام در حالیکه پرونده ما در فصل 7 منشور سازمان ملل متحد قرار داشت در حالیکه اجماع جهانی علیه ما صورت گرفته بود و بحران خیزش گروه‌های تکفیری و تندرو و اتحاد استراتژیک کشورهای عربی علیه ایران وجود داشت دشمن برای اینکه بتواند تعارض را به شیعی و سنی در منطقه تبدیل کند ما برای اینکه در وضعیت شکننده‌ای قرار داشتیم الان نیز به نظرم اگر دولت اعتدالی و اصلاحی روحانی نتواند این 4 سال را ادامه دهد یکی از مهمترین خطراتی که کشور را تهدید می‌کند بازگشت افراط به سیاست خارجه ایران است.

وی افزود: اگر سیاست‌های روحانی ادامه پیدا نکند اسرائیل و آمریکا با وجود ترامپ به رویکرد قبلی برخواهند گشت و جمهوری خواهان حامی کمپانی‌های اسلحه‌ساز و نفتی تلاش خواهند کرد بحران‌های خود را با شروع یک جنگ جدید پیش ببرند.

عضو هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه شرایط منطقه در حدی است که آتش‌بیاران منطقه بتوانند از آن سوء استفاده کنند، گفت: برای جمهوری اسلامی مهمترین مزیت در شرایط فعلی تداوم دولت روحانی است که باید مبتنی بر یک شرایط تعامل‌آمیز و رفع تنش صورت گیرد تا ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی حاکم شود.