المیادین: تکرار وعده های ناتمام روحانی

علی هاشم درباره انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت: مسئله کناره گیری اسحاق جهانگیری از انتخابات کاملا قابل پیش بینی است زیرا او از همان آغاز اظهار داشت برای حمایت از روحانی وارد عرصه انتخابات شده است، اما موضوع هاشمی طبا متفاوت است، آرای او در نظرسنجی ها از یک و نیم درصد فراتر نرفته است، به همین منظور آرای واقعی روحانی ناشی از محبوبیت خود او، حمایت اصلاح طلبان و حتی حمایت بخشی از اصولگرایان میانه رو از اوست. البته گروه اعتدال و میانه رو در ایران طرفداران محدودی دارد اما با این  میانه روها به پیروزی روحانی امیدوارند در این میان روحانی همچنان چشم امیدش به بخشی از آراء خاکستری جامعه است.

هاشم ادامه داد: روحانی در مناظره سوم ممکن است به خیلی از سئوالات پاسخ نداده باشد اما در مقابل رقبای او هم نتوانستند طرح شفاف و واضحی را برای اداره کشور ارائه کنند به همین منظور پیش بینی می شود آرای خاکستری بیش از اینکه به سمت رقبای روحانی برود به سود روحانی خواهد بود زیرا روحانی رئیس جمهور مستقر و شناخته شده است اما رقبایش در قوه مجریه آزموده نشده اند. البته باید بدانیم در ایران هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست و اتفاقات غافلگیر کننده ای ممکن است رخ دهد. در این کشور بخشی از رای دهندگان فقط در سر صندوق رای تصمیم می گیرند. ممکن است پنجاه درصد یا پنجاه و یک یا پنجاه و دو درصد از ایرانیان مناظره روز گذشته را دیده باشند در نتیجه آمار آنانی که مناظره را ندیده اند بالاست. اما در این انتخابات اردوگاه نامزدها مشخص است، معلوم است که قالیباف و رئیسی نامزد اصولگرایان هستند، اما اینکه آیا یکی از آنها از میدان خارج خواهد شد یا خیر؟ مشخص نیست چنانچه این موضوع مشخص نیست که اصولگرایان کدام یک از این دو را ترجیح می دهند.

کارشناس المیادین افزود: حسن روحانی در این مناظره با اشاره به لغو تحریم ها در دور دوم ریاستش بر کشور، به نوعی ناپرهیزی کرد، این کار مثل همان وعده ها فراوانش در سال دو هزار و سیزده بود، وعده لغو تحریم ها وعده آسانی نیست زیرا او می داند همه چیز به دست او نیست، در این زمینه پای سازمان ملل متحد، آمریکا، ضرورت مسجل شدن پایبندی ایران به وظایف و تعهداتش و مسائل دیگر،  در میان است. در نتیجه او با بیان این  نکته کارش را دشوار کرد، هر چند این سخن امید را به دل مردم وارد می کند و شاید او خواست با این امید دادن به مردم رایشان را به دست آورد، در هر حال حسن روحانی دل به مدیریت دیپلماتیک که در چهار سال گذشته نیز راهبرد دولتش بود، دارد.

وی درباره وحدت و همدلی نامزدهای اصلاح طلب در مقایسه با نامزدهای اصولگرا گفت: آنگونه که می گویید نیست، زیرا اردوگاه اصلاح طلبان در این انتخابات نامزدی ندارد، نامزد آنان روحانی است که به طیف میانه رو وابسته است، تمامی رای های اصلاح طلبان برای روحانی است اما مشکل اردوگاه اصولگرایان که از سال های دور تا الان هم وجود دارد این است که این اردوگاه رهبران زیادی دارد، حتی در انتخابات سال دو هزار و سیزده نیز، آنان پنج نامزد در برابر روحانی داشتند. اصولگرایان هنوز نتوانسته اند بر سر یک نامزد به توافق برسند، آنان در این دوره از انتخابات هم تلاش هایی داشتند و تا حدودی هم موفق بودند زیرا توانستند از میان نامزدهای متعدد به قالیباف و رئیسی برسند.

به گفته وی، بر اساس نظرسنجی ها آرای قالیباف و رئیسی به هم نزدیک است و هر دو نیز تجربیاتی دارند در نتیجه هر کدامشان، خود را شایسته تر می داند در چنین شرایطی دشوار است که شخصیتی از جریان اصولگرا و یا حتی جمنا به میدان بیاید و بگوید به این نتیجه رسیده ایم که اصولگراها به یکی از این دو نامزد رای دهند، این روند تبعاتی را برای اصولگرایان به دنبال خواهد داشت. در نتیجه تنها راه، باقی ماندن هر دو در رقابت انتخاباتی است.