ورود مجلس به پرونده تحصیلی روحانی

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از واصل شدن شکایت آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان به این کمیسیون خبر داد و گفت: آیت‌الله کلانتری در این شکایت اعلام کرده است که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در تدوین فصل 4  رساله دکتری خود از برخی کتاب‌های وی سرقت کرده است.

وی ادامه داد: هفته آینده در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمیته‌ای به همین منظور تشکیل می‌شود تا ضمن رسیدگی به این شکایت گزارشی را به کمیسیون ارائه کند.

آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری نماینده استان فارس در مجلس خبرگان رهبری پیش‌تر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره سرقت علمی رساله دکتری حسن روحانی از کتاب وی، اظهار داشت: من در تحقیقات اولیه و همچنین هنگامی که با برخی اساتید زبان همچون آقای جلال رحیمیان متن انگلیسی را بررسی کردیم، متوجه شدم درصد بالایی از فصل 4 رساله علمی وی تحت عنوان «حکم ثانوی» کپی شده از کتاب بنده است.

وی افزود: نام کتاب این حقیر «حکم ثانوی در تشریع اسلامی» است و اگر این رساله متعلق به آقای روحانی باشد این سرقت علمی صحت دارد.

گزارش نهایی  پروژه ارزیابی اصالت رساله‌ دکتری حسن روحانی رئیس جمهور در چند روز گذشته منتشر شد.

در بخشی از این گزارش امده است : در رساله دکترای حسن روحانی، از ده‌ها کتاب و مقاله مختلف، سرقت کلمه به کلمه یا موزائیکی انجام شده و به برخی از منابع ارجاع داده و به مابقی هیچ گونه ارجاعی نداده‌اند؛ کتاب‌ها و مقالاتی از آیت‌‌الله علی‌اکبر کلانتری، ضیاءالدین سردار، نوئل کالسون، حمید عنایت، وائل حلاق، سید ابوالاعلی مودودی، پاتریک بنرمن، هاشم کمالی، ویلیام مونتگومری وات از جمله پرتکرارترین قربانیان این سرقت کم سابقه‌اند.

روحانی روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سرقت علمی تز دکترای وی با طفره رفتن از جواب، گفت: "تز دکترای من مربوط به یک دانشگاه معتبر است. زمین ندادیم تز بگیریم"!