انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود

عباس‌ سلیمی‌ نمین تحلیلگر مسائل سیاسی در تحلیل خود از  چگونگی آرایش نامزدهای جریان انقلاب در شرایط فعلی تا روز برگزاری انتخابات گفت: در شرایط کنونی 3 احتمال برای انتخابات پیش‌رو متصور و البته یک احتمال قوی‌تر از ما بقی است و آن کشیده شدن انتخابات به دور دوم است.

وی افزود: 2 احتمال دیگر وجود دارد؛ یکی پیروزی جریان انقلابی در مرحله اول و دیگری موفقیت اصلا‌ح‌طلبان و رقیب در همان دور اول؛ البته این دو احتمال در شرایط کنونی خیلی محتمل نیست و به احتمال زیاد انتخابات دو مرحله‌ای خواهد بود بنابراین اگر شرایط اینگونه باشد اصراری نیست کاندیداهای جریان انقلابی آرای خود را در یک سبد قرار دهند.

به گفته سلیمی‌نمین با این اوصاف کناره‌گیری کاندیدای جریان انقلابی به نفع یک نفر ضرورتی ندارد و در صورت ادامه این مسیر باید کاندیدای این جریان تا پایان در صحنه انتخابات حضور داشته باشند.

وی در ادامه و در تحلیل احتمالات دیگر انتخابات پیش‌رو مبنی بر احتمال رشد آرای روحانی از 50 درصد در نظرسنجی‌ها، تصریح کرد: اگر این احتمال ضعیف رخ دهد، در آن صورت کاندیداهای جریان انقلابی باید به نفع یکی از میان خودشان که موقعیت بهتری دارند کنار رفته تا آن یک نفر در صحنه بماند و نهایتا با تجمیع آرا موفقیت حاصل شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: ظاهراً این آمادگی در بین کاندیداهای جریان انقلاب وجود دارد که در صورت تحقق چنین احتمالی صرفاً یک نفر در صحنه بماند با این حال باید در ستادهای این کاندیدها نیز افرادی باشند که آمادگی هضم چنین رویدادی را داشته باشند.

سلیمی نمین با تاکید بر اینکه معیار چگونه عمل‌کردن جریان انقلاب تا روز انتخابات، نظرسنجی‌های معتبر است، تصریح کرد: برخی جریانات مثل اصلاح‌طلبان تلاش می‌‌کنند با نظرسازی در دستگاه محاسباتی جریان انقلابی و اصولگرا برای تصمیم‌گیری نهایی در انتخابات اخلال ایجاد کنند؛ باید از این ناحیه مراقب بود چراکه مراکز معتبر نظرسنجی وجود دارند که در انتخابات گذشته، نتایج‌ پایش‌هایشان با اختلاف اندکی درست بوده از این رو می‌توان به نتایج حاصله از آنها اعتماد کرد.

وی به دیگر طراحی جریان اصلاح‌طلب برای جریان انقلابی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که دو مرحله‌ای شدن انتخابات بسیار محتمل است، جریان اصلا‌ح‌طلب تلاش می‌کند بر روی انتخاب گزینه رقیبش در این مرحله اثرگذاری کند؛ یعنی تلاش می‌کند گزینه‌ای از جریان انقلابی با روحانی به دور دوم برود که بتواند فضای دو قطبی خیر و شر را با آن دامن بزند بنابراین در چنین شرایطی هوشمندی جریان انقلابی برای محقق‌نشدن این طراحی مهم است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در تبیین بیشتر طراحی جریان اصلاح‌طلب برای کاندیدای جریان انقلابی افزود: طراحی اصلاح‌طلبان را می‌توان از طریق میزان هجمه به یکی از کاندیدای جریان انقلابی دید. برای این جریان خوشایند نیست کاندیدایی از جریان انقلابی به مرحله دوم راه یابند که بخشی قابل توجهی از سبد رای او قشر خاکستری هستند؛ قشری که آنها بر روی آن برنامه ریزی کرده‌اند بنابراین باید مراقب بود تا در بازی آنها قرار نگیریم.